Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

شرایط تحصیل در اتریش و بررسی آن

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، هزینه های تحصیل در اتریش و قوانین اخذ اقامت اتریش از طریق تحصیل در این کشور و کسب بورسیه تحصیلی کشور اتریش را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. اتریش به علت رایگان بودن تحصیل در این کشور و امکان اخذ بورسیه تحصیلی یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی به شمار می آید. در سال های اخیر مهاجران بسیاری از طریق شرایط تحصیل در اتریش که توسط دولت این کشور ارائه شده به اتریش مهاجرت کرده اند و افراد زیادی نیز در فکر اقدام به آن هستند. به همین علت تصمیم گرفتیم برای پاسخگویی به سوالات شما در زمینه شرایط تحصیل در اتریش این مقاله را تهیه کنیم و این شرایط را مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار دهیم.
شما می توانید از طریق تماس با موسسه از خدمات مشاوره رایگان بهره برید.

شرایط عمومی تحصیل در اتریش

جمهوری اتریش کشوری است واقع در اروپای مرکزی که از شمال با آلمان و جمهوری چک، از جنوب با ایتالیا و اسلونی همسایه است. اتریش 9 استان دارد و پایتخت آن وین است. کشور اتریش 9 میلیون نفر جمعیت دارد. دین اکثریت مردم اتریش مسیحیت است اما مسلمان نیز در بین آن ها پیدا می شود. نوع حکومت اتریش جمهوری پارلمانی فدرال است و زبان آلمانی زبان رسمی این کشور می باشد. در سال 2015 کشور اتریش در رتبه چهاردهم ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داشت. همچنین پایتخت این کشور یعنی وین تاکنون چندین بار به عنوان بهترین کشور برای زندگی در جهان شناخته شده است. از لحاظ تحصیلی کشور اتریش یکی ازکشورهایی است که دانشگاه های با رنک بالای بین المللی را در خود جای داده است و این موضوع باعث شده سالانه افراد زیادی تصمیم به مهاجرت تحصیلی به کشور اتریش داشته باشند به همین علت قصد داریم در این مقاله شرایط تحصیل در اتریش را برای شما شرح دهیم.

شرایط تحصیل در اتریش در مدارس

به طور کلی مدارس در اتریش به 2 شکل دولتی و خصوصی هستند و تعداد مدارس دولتی بیشتر از مدارس خصوصی هست، بطوریکه مدارس خصوصی کمتر از 10 درصد کل مدارس کشور اتریش را تشکیل می دهند. اکثر مدارس خصوصی اتریش مدارسی هستند که دروس مذهبی را تدریس می کنند و طبق سیستمی خاص دروس را ارائه می دهند. مدارس خصوصی کشور اتریش از دانش آموزان شهریه تحصیلی می گیرند اما مدارس دولتی علی رغم کیفیت بالایی که نسبت به مدارس کشورهای اروپایی دارند شهریه تحصیلی نمیگیرند و کاملا رایگان می باشند.

از شرایط تحصیل در اتریش در مدارس، گذراندن دوره تحصیلی 9 ساله است. گذراندن این دوره که از سن 6 تا 15 سالگی دانش آموزان است اجباری بوده و شامل 4 سال تحصیل در دوره ابتدایی و 3 سال در مقطع متوسطه می باشد.
از انواع مدارس بین المللی می توان به مدرسه مدرسه بین المللی وین (AMADEUS)، مدرسه بین المللی St.gilgen و مدرسه بین المللی مسیحیت اشاره کرد.

پذیرش تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی

برای قبولی در مقطع لیسانس در کشور اتریش در دانشگاه های رایگان شما باید در کنکور شرکت کرده و در دانشگاه های ایران قبول شوید. در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی ایران شما می توانید درخواست پذیرش در دانشگاه های رایگان کشور اتریش را به سفارت این کشور تحویل دهید. دانشگاه های اتریش مدرک دانشگاه های دولتی را بیشتر از مدرک دانشگاه آزاد قبول دارند. دوره تحصیل در مقطع کارشناسی به مدت 4 سال به طول می انجامد. در طی این 4 سال دانشجو اجازه انجام کار نیمه وقت به مدت 10 ساعت در هفته را دارد تا بتواند با درآمد آن از هزینه های زندگی در کشور اتریش بکاهد. سفارت اتریش به دانشجویان بین المللی در مقطع لیسانس و با نامه پذیرش دانشگاه های اتریش به دانشجو و همراهان او ویزا می دهد. از شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی تسلط به زبان ملی کشور اتریش که آلمانی است، می باشد. از مدارکی که باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اتریش ارائه کنید می توان به مدارک زیر اشاره کرد.

  •  گواهی عدم منع تحصیل از کشور خود
  •  ارائه دیپلم 12 ساله و ریز نمرات آن
  •  مدرک زبان انگلیسی در صورتی که قصد شرکت در دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان دارید.

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

بطور کلی درخواست برای تحصیل در اتریش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور اتریش بیشتر از دیگر مقاطع تحصیلی است و در این مقطع فرد می تواند رشته اش را مرتبط با رشته ای که در مقطع کارشناسی خوانده است انتخاب کند و ادامه تحصیل دهد. مدت زمان تحصیل در این مقطع 2 سال می باشد و آغاز سال تحصیلی در کشور اتریش در ماه اکتبر یا ماه سپتامبر می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید. ارائه مدارک زیر از شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

  •  ارائه مدرک 12 ساله دیپلم
  •  ارائه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  •  مدارک تحصیلی به همراه ترجمه
  •  نامه عدم منع تحصیل در کشور خود (ارائه این نامه خیلی مهم است)

دانشجو مقطع کارشناسی ارشد در کشور اتریش می تواند در هفته تا 20 ساعت کار نیمه وقت کند تا بتواند بخشی از هزینه های زندگی در اتریش را جبران کند. در دانشگاه های اتریش دروس به زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می شوند به همین علت آگاهی کافی از این زبان ها نیز لازم می باشد.

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع دکتری همچون تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است به گونه ای که شما باید در کنکور قبول شوید اما علاوه بر این موضوع، برای تحصیل در مقطع دکتری شما باید در برخی رشته ها مثلا رشته های فنی حتما سوپروایزر یا به عبارتی استاد راهنما را از زمانی که در ایران هستید پیدا کرده و داشته باشید. البته در رشته هایی مثل رشته های انسانی این امکان هست که وقتی به اتریش آمدید تا یکسال فرصت دارید استاد راهنما یا سوپروایزر خود را پیدا کنید. دقت داشته باشید که اگر شما سوپروایزر خود را در اتریش پیدا کنید می توانید درآمد هم کسب کنید چون معمولا استاد های راهنما حدود هزار تا دو هزار یورو به دانشجویانشان می پردازند که این مبلغ کفاف زندگی دانشجویی آن ها را در کشور اتریش می دهد. مقطع دکتری بین 4 تا 5 سال طول می کشد و در این مدت فرد باید از لحاظ علمی و پژوهشی خود را ثابت نماید. 

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

با مدرک دیپلم می توان در مقطع لیسانس یا کارشناسی در کشور اتریش تحصیل کرد. امکان تحصیل در کالج ها و دانشگاه های خصوصی اتریش با مدرک دیپلم امکان پذیر است، اما در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش را دارید با مدرک دیپلم به تنهایی نمی توانید پذیرش بگیرید. برای تحصیل در این دانشگاه ها باید در کنکور ایران شرکت کنید و در دانشگاه های دولتی ایران قبول شوید. اما امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی با مدرک دیپلم به تنهایی فراهم می باشد.

شرایط تحصیل در اتریش به همراه بورسیه تحصیلی

در هر کشوری بورسیه های تحصیلی وجود دارند و در کشور اتریش نیز این بورسیه ها موجب تسهیل شرایط تحصیل در اتریش می گردند. به طور کلی کسب بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس سخت تر از مقاطع فوق لیسانس و دکتری است و اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری از مقطع فوق لیسانس نیز آسان تر است چون معمولا بورسیه ها برای مقطع دکتری ارائه می شوند. اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس مناسب کسانی است که معدل بسیار بالایی در بین هم دوره های تحصیلی خود داشته باشند. همچنین اگر متقاضی ثبت اختراع هم داشته باشد یک امتیاز مثبت برای او محسوب می شود. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم معمولا بورسیه های برای مقطع دکتری ارائه می شوند که متقاضیانی که قصد دارند برای تحصیل در مقطع دکتری به اتریش مهاجرت کنند می توانند برای این بورسیه های تحصیلی نیز اقدام نمایند. علاوه بر این نوع بورسیه های تحصیلی، بورسیه های دیگری نیز هست که برای متقاضیان با بهره هوشی بالا و معدل بسیار خوب، افراد با توان مالی پایین و متقاضیانی که ثبت اختراع داشته اند وجود دارند.

شرایط تحصیل در اتریش و هزینه های تحصیل و زندگی در اتریش

کشور اتریش از جمله ثروتمندترین کشورهای دنیا است اما هزینه های زندگی و مخارج آن نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مناسب تر است. در این قسمت از مقاله سعی داریم شما را با هزینه های تحصیل و زندگی در کشور اتریش که از شرایط تحصیل در اتریش می باشد آشنا کنیم.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تحصیل در اتریش به دو صورت دولتی و خصوصی می باشد. تحصیل در اتریش در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است و شما باید در هر ترم تنها 400 الی 500 یورو تنها برای هزینه های ثبت نام و انجام کارهای دانشجویی اداری آن بپردازید اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش گران تر است. مثلا تحصیل در مقطع فوق لیسانس در اتریش به طور میانگین در هر سال یعنی برای 2 ترم 12 تا 14 هزار یورو می باشد. در ادامه جدولی از هزینه های معمول زندگی در اتریش به یورو برای شما قرار داده ایم.

کالا
قیمت به یورو
بطری 1.5 لیتری آب
1.34
500 گرم نان
1.71
یک کیلو گرم برنج
1.27
12 عدد تخم مرغ
2.70
یک کیلوگرم گوشت گاو
14.65
یک کیلوگرم گوجه فرنگی
2.19
یک کیلوگرم موز
1.62
یک کیلوگرم پنیر
11.18
یک کیلوگرم پیاز
1.38
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر
847.77
آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر
621.88

شرایط تحصیل در اتریش و کار دانشجویی

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که کار دانشجویی در اتریش یکی از راه هایی است که از این طریق دانشجو بتواند مخارج و هزینه های زندگی در کشور اتریش را کاهش دهد. به طور کلی دانشجویان بین المللی که اجازه اقامت قانونی و معتبر در اتریش را دارند می توانند به کار ضمن تحصیل در اتریش بپردازند اما دقت داشته باشید که طبق قوانین کار در کشور اتریش همه اتباع خارجی که قصد اشتغال در اتریش را دارند نیاز به مجوز کار دارند. طبق شرایط تحصیل در اتریش دانشجویان مقطع لیسانس به مدت 10 ساعت در هفته، دانشجویان مقطع فوق لیسانس به مدت 20 ساعت در هفته و دانشجویان مقطع دکتری اجازه 30 ساعت کار ضمن تحصیل در هفته در کشور اتریش را دارند. دقت داشته باشید که کار ضمن تحصیل با دوره کارآموزی که برای دانشجویان مقطع کارشناسی در اتریش وجود دارد یکسان نیست. 

شرایط تحصیل در اتریش و کار دانشجویی

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که کار دانشجویی در اتریش یکی از راه هایی است که از این طریق دانشجو بتواند مخارج و هزینه های زندگی در کشور اتریش را کاهش دهد. به طور کلی دانشجویان بین المللی که اجازه اقامت قانونی و معتبر در اتریش را دارند می توانند به کار ضمن تحصیل در اتریش بپردازند اما دقت داشته باشید که طبق قوانین کار در کشور اتریش همه اتباع خارجی که قصد اشتغال در اتریش را دارند نیاز به مجوز کار دارند. طبق شرایط تحصیل در اتریش دانشجویان مقطع لیسانس به مدت 10 ساعت در هفته، دانشجویان مقطع فوق لیسانس به مدت 20 ساعت در هفته و دانشجویان مقطع دکتری اجازه 30 ساعت کار ضمن تحصیل در هفته در کشور اتریش را دارند. دقت داشته باشید که کار ضمن تحصیل با دوره کارآموزی که برای دانشجویان مقطع کارشناسی در اتریش وجود دارد یکسان نیست. 

شرایط تحصیل در اتریش و بررسی ویزای همراه

یکی از شرایط تحصیل در اتریش بررسی ویزای همراه برای متقاضیان آن است. یکی از دغدغه های دانشجویان متاهلی که برای ادامه تحصیل به اتریش مهاجرت می کنند همراه داشتن خانواده خود در این کشور می باشد. پروسه اخذ ویزای همراه برای مهاجران تحصیلی به کشور اتریش به این صورت است که در مقطع لیسانس و فوق لیسانس، دانشجو باید وارد خاک کشور اتریش شده و به مدت 3 ماه در این کشور حضور داشته باشد و پس از این 3 ماه می تواند برای حضور خانواده خود به سفارت اتریش درخواست خود را ارائه نماید. اما درمقطع دکتری، دانشجویانی که قصد تحصیل در اتریش را دارند می توانند به همراه خانواده خود وارد اتریش شوند زیرا تحصیل در مقطع دکتری به منزله شغل و حرفه داشتن محسوب می شود، به همین علت فرد و خانواده اش می توانند همزمان با هم وارد خاک اتریش شوند. اما در مقطع لیسانس و فوق لیسانس این امکان وجود ندارد. از مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای همراه اتریش می توان به نامه بانکی نشان دهنده تمکن مالی فرد برای خود و خانواده اش و همچنین مدرک زبان آلمانی با نمره A2 یا نمره 5 آیلتس زبان انگلیسی برای همسر فرد متقاضی می باشد.

شرایط تحصیل در اتریش و معرفی دانشگاه های برتر اتریش

در قسمت های قبلی مقاله اشاره کردیم که اکثر دانشگاه های کشور اتریش رایگان و باکیفیت بالا هستند به گونه ای که بسیاری از دانشگاه های رنک بالای جهانی در این کشور وجود دارند به همین علت افراد زیادی قصد تحصیل در این دانشگاه ها را دارند. همچنین مدارک معتبر دانشگاه های اتریش در سرتاسر جهان اعتبار دارد و یافتن شغل با این مدارک بسیار آسان است. در این قست از مقاله برای شما چند دانشگاه معتبر اتریش در سطح بین المللی و رنک های جهانی آن ها را با هم بررسی می کنیم. درجدول زیر شما شاهد این دانشگاه ها و رنک های آنان هستید.

نام دانشگاه نام شهر رتبه کشوری رتبه بین المللی
دانشگاه ملی وین وین 1 115
دانشگاه پلی تکنیک وین وین 2 507
دانشگاه اینسبورگ اینسبورگ 3 549
دانشگاه صنعتی گراز گراز 4 576
دانشگاه گراس گراس 5 791
دانشگاه اقتصاد و تجارت وین وین 6 871
دانشگاه یوهانس کپلر لینز لینز 7 922
دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی وین 8 1443
دانشگاه کلاگنفورت کلانگفورت 9 1450
دانشگاه علوم پزشکی وین وین 10 1481

شرایط تحصیل در اتریش و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی اتریش

متقاضیان زیادی برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور اتریش وجود دارند. به طورکلی پذیرش در دانشگاه های کشور اتریش براساس تاریخ ثبت نام در دانشگاه و ارائه درخواست شما به آن انجام می شود، به همین علت شخص متقاضی باید در تاریخ معلوم مدارک خواسته شده را به دانشگاه مورد نظر و سفارت کشور اتریش ارائه دهد. مدارک ارائه شده باید ترجمه نیز شده باشند و از آن جا که برخی از مدارک ترجمه شده تاریخ اعتبار محدود دارند افراد باید به تاریخ ارائه مدارک و تاریخ اعتبار آن ها توجه زیادی نمایند. از شرایط تحصیل در اتریش، ارائه مدارک ویزای تحصیلی اتریش به شرح زیر می باشد.

  •  شناسنامه شخص متقاضی
  •  پاسپورت متقاضی و در صورت وجود همراه، ارائه پاسپورت همراهان
  •  ارائه سند ازدواج فرد یا طلاق وی
  •  اگر فرد دانشجو می باشد باید برگه اشتغال به تحصیل بگیرد.
  •  ارائه کردن نامه عدم منع تحصیل در کشور فرد
  •  ارائه کردن مدارک تحصیلی مقاطع پیشین همچون دوره تحصیلی دبیرستان، دیپلم، مدرک پیش دانشگاهی و بقیه مدارک تحصیلی دانشگاه ها. این مدارک باید برای تمامی مقاطع تحصیلی در اتریش حتی دوره دکتری نیز ارائه شوند.
  •  ارائه مدرک زبان آلمانی یا زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در اتریش و موقعیت کار پس از تحصیل

کشور اتریش از مرفه ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا می باشد و دارای پایین ترین نرخ بیکاری در دنیا است به همین علت افراد زیادی قصد دارند تا ویزای تحصیلی کشور اتریش را کسب کنند و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، در اتریش شروع به کار کنند و اقامت کاری به دست آورند. طبق قوانین کشور اتریش فارغ التحصیلان تا یک سال بعد از تاریخ فارغ التحصیلی می توانند به دنبال کار در کشور اتریش بگردند. البته این امکان برای دانشجویان نیز وجود دارد که در دوره تحصیلی به دنبال کار باشند و بعد از یافتن کار مورد نظر خود و عقد قرارداد کاری با کارفرما، با مراجعه به سفارت این کشور و ارائه مدارک مورد نیاز اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند و در اتریش بمانند. در جدول زیر میانگین حقوق و درآمد برخی از مشاغل در اتریش را برای شما تهیه کرده ایم.

شغل میانگین حقوق به دلار آمریکا
توسعه دهنده نرم افزار 55،089
مهندس 73،903
مدیر 98،501
مدیر پروژه IT 77،562
معمار 48،087

شرایط تحصیل در اتریش و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

اقامت در کشور اتریش تنها با اخذ ویزای تحصیلی این کشور ممکن نمی باشد بلکه اخذ ویزای تحصیلی اتریش راهی برای وارد شدن به بازار کار این کشور می باشد. برای درخواست اقامت دائم متقاضی باید ویزای کار را کسب کرده و با تمدید آن حداقل به مدت 5 سال در کشور اتریش بماند. اما شرایط اخذ تابعیت کشور اتریش متفاوت تر است به گونه ای که فرد باید به مدت 10 سال اقامت قانونی کشور اتریش را داشته باشد و از تاریخ شروع اقامت دائم آن ها 5 سال گذشته باشد. فرد در صورت رعایت شرایط زیر می تواند در درخواست تابعیت و پاسپورت کشور اتریش نامزد شود.

  •  عدم داشتن محکومیت قضایی
  •  دانستن زبان آلمانی
  •  دانش درباره تاریخ کشور اتریش و اصول دموکراتیک و بنیادی ناشی از آن
  •  برگه اثبات کننده تمکن مالی فرد و داشتن درآمد منظم در 6 سال گذشته