Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

مهاجرت به روسیه

متقاضیان برای مهاجرت به روسیه در ابتدا باید شرایط عمومی این کشور را دریابند و با اطلاع و آگاهی کامل اقدام به مهاجرت کنند. از این رو به بررسی شرایط کشور روسیه خواهیم پرداخت. روسیه کشوری است با مساحتی حدود ۱۷ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر ۱۴۶ میلیون نفر که به عنوان بزرگترین و وسیع ترین کشور جهان شناخته شده می باشد. این کشور از نظر جغرافیایی در قسمت شمالی اوراسیا واقع گردیده است. بیشترین جمعیت کشور روسیه در پایتخت این کشور یعنی مسکو واقع شده اند. واحد پول این کشور روبل و زبان رسمی آن روسی می باشد.
افرادی که به دنبال مهاجرت به روسیه می باشند باید اطلاعات کاملی در باب آب و هوای این کشور به دست آورند. روسیه به دلیل نزدیکی به قطب شمال دارای آب و هوای بسیار سرد سیری می باشد. از دیر باز از روسیه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در جهان یاد می شد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت آن نیز تضعیف گردید. اما در حال حاضر این کشور در صدد بازگرداندن جایگاه خود در سطح جهان می باشند. در ادامه به طرق مهاجرت به روسیه خواهیم پرداخت.

مهاجرت به روسیه از طریق کار

مهاجرت به روسیه از طریق کار را می توان یکی از بهترین روش های مهاجرت دانست که سبب پیشرفت برخی از افراد در زندگی و کار حرفه ای آنان خواهد شد. کشور روسیه به دلیل عضویت در کشورهای مشترک المنافع cis از اقتصاد نسبتا خوبی برخوردار می باشد. همین مسئله سبب شده تا بسیاری از افراد خارجی به دنبال فراهم آوردن شغل مناسب خود در این کشور باشند. اما باید در نظر داشت که بازار کار در روسیه بسیار رقابتی می باشد از این رو رقابت بین فارغ التحصیلان و متخصصان داخلی روسیه و شهروندان دیگر کشور ها امری دشوار تلقی می شود و بنابر قانون روسیه تا زمانی که آن تخصص و حرفه بتوانند به دست افراد روسی انجام شود امکان مجوز کار برای افراد خارجی صادر نخواهد شد. با این حال شهروندان دیگر کشور ها که قصد زندگی و کار در روسیه را داشته باشند، در ابتدا باید با یافتن شغل مناسب و به دست آوردن مجوز کار اقدام به مهاجرت نمایند.
به دست آوردن مجوز کار برای اتباع دیگر کشورها بسته به نوع مشاغل و ملیت آنان می تواند متفاوت باشد. به طور کلی افرادی که دارای تخصص خاص و یا جز مدیران اجرایی و مدیران ارشد باشند و توانایی و تسلط به زبان روسی داشته باشند از شانس بیشتری برای مهاجرت به روسیه از طریق کار خواهند داشت.

موسسات کاریابی معتبر در روسیه :

 

Lapa

g-nius

Texon

 

Target Jobs

 

Awara Group

 

Global Vision

 

Moscow City

 

St. Petersburg.com

در نهایت متقاضیان می توانند با سپری کردن اقامت یکساله خود در روسیه در خواست اقامت دائم دهند و با گذشت 5 سال از زندگی و کار خود در روسیه درخواست خود را مبنی بر کسی پاسپورت به دولت این کشور اعلام نمایند.

مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل

یکی دیگر از روش های مهاجرت به روسیه، تحصیل در این کشور می باشد. اکثر متقاضیان جهت تحصیل در این کشور تمایل دارند از بورسیه های تحصیلی در روسیه بهره مند شوند. در ابتدا باید اشاره داشت که دانشگاه های روسیه در آموزش تنوع بسیار دارند و عموما آموزش ها در چند نوبت آموزش به صورت تمام وقت، آموزش به صوت پاره وقت و آموزش به صورت شبانه برای دانشجویان انجام می شود. دانشجویان و شهروندان خارجی می توانند در کنار تبعه روس در مقاطعی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند و در کلاس های درس شرکت نمایند. لازم به ذکر است دانشجویانی که قبل از ورود به دانشگاه و یا در حین تحصیل موفق به یادگیری زبان روسی شوند و بتوانند در آزمون های ورودی قبول شوند قادر خواهند بود از شرایط یکسان با شهروندان روسی بهره مند شوند و تحصیل نمایند. معمولا دانشجویان خارجی برای تحصیل در روسیه و ورود به دانشگاه نیاز به ارائه مدارکی همچون مدرک زبان و آخرین مدرک تحصیلی خود می باشند.

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های روسیه سالانه باید مبلغی معادل 3.000 الی 7.000 دلار شهریه پرداخت نمایند. البته هزینه های تحصیل در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود بالاتر است. هزینه های تحصیل بسته به رشته تحصیلی تعیین می شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی روسیه را دارند برای اینکه بتوانند به زبان روسی ادامه تحصیل دهند در ابتدا باید وارد دوره پادفکت شوند و با گذراندن دوره کالج و کسب نمرات بالا امکان تحصیل در دانشگاه های روسیه را به دست آورند. هزینه های گدراندن دوره های پادفکت به طور متوسظ 2.000 الی 5.000 دلار در سال می باشد. البته باید خاطر نشان کرد، دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند نیازی به گذراندن دوره های پادفکت نخواهند داشت.

در ادامه برخی از دانشگاه های برتر روسیه را خدمتتان معرفی خواهیم کرد:

رنک دانشگاه های روسیه 2020
دانشگاه شهر رتبه
National Research University Higher School of Economics Moscow 1
Moscow State University Moscow 2
St. Petersburg State University Saint Petersburg 3
Kazan Federal University   4
Ural Federal University Yekaterinburg 5
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration Moscow 6
Tomsk Polytechnic University Tomsk 7
Siberian Federal University Krasnoyarsk 8
Tomsk State University Tomsk 9
Novosibirsk State University Novosibirsk 10

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که هزینه های زندگی در روسیه بسته به شهر انتخای بسیار متفاوت است و ممکن است هزینه های زندگی در شهری مانند مسکو و یا سنت پطرزبورگ بالاتر از شهرهای کوچک و دور از پایتخت باشد. البته دانشجویان می توانند با استفاده از خوابگاه های دانشجویی هزینه های اسکان خود را کاهش دهند و ماهیانه 300 الی 500 دلار متحمل هزینه شوند. همینطور دانشجویان بین المللی به واسطه فارغ التحصیلی در روسیه می توانند به مدت یک سال دیگر در این کشور حضور داشته باشند و در این فرصت مناسب به کاریابی در این کشور بپردازند.

مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری

در نگاه اول داشتن سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و مهاجرت به کشور دیگر امری آسان تلقی می شود که به واسطه سرمایه گذاری امر مهاجرت محقق می شود. در حالی که باید قبل از اقدام به سرمایه گذاری اصول و قواعد اصلی مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری را فرا گیریم. یکی از اصول مهم در امر سرمایه گذاری مراجعه به دموکراسی موجود در کشور مقصد و اجرای آن می باشد. در واقع در کشوری که مردم آن دسترسی به اطلاعات را ندارند و در صد مهاجرت مردم آن کشور به دیگر کشورها بیشتر می باشد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. در ادامه شما عزیزان می توانید برای بررسی دقیق تر در باب سرمایه گذاری در روسیه و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به نمودار های کنترل فساد در روسیه، و خطر سلب مالکیت در این کشور به شرایط اصولی برای سرمایه گذاری پی ببرید.
اما یکی از روش های سرمایه گذاری در روسیه ثبت شرکت در این کشور می باشد. سرمایه گذاران و کارآفرینانی می توانند با سرمایه گذاری به ارزش 162.000 دلار و ارائه یک بیزینس پلان قوی که دارای توجیه اقتصادی باشد، در ابتدا یک اقامت 3 ساله به دست آورند که این کارت اقامت قابل تمدید می باشد. البته سرمایه گذارنی که علاقه مند به کسب پاسپورت روسیه می باشند می بایست با یکبار خروج از خاک روسیه اقدام به تمدید کارت اقامت خود به مدت 3 سال دیگر داشته باشند. از دیگر شرایط اخذ پاسپورت روسیه از طریق سرمایه گذاری و کار آفرینی حضور به مدت 6 ماه در سال در خاک روسیه می باشد. بنابراین برای کسب پاسپورت روسیه متقاضیان می بایست 5 سال حضور خود را در خاک روسیه اثبات نمایند تا قوانین کسپ پاسپورت و تابعیت روسیه شامل حال آنان شود.

مهاجرت به روسیه و اخذ تابعیت از طریق تولد

مهاجرت به روسیه و اخذ تابعیت از طریق تولد در ابتدا نیاز به بررسی قوانین کلی و اعطای تابعیت از طریق سیستم خاک و خون می باشد. البته بسیاری از متقاضیان به اشتباه بر این باورند که با تولد فرزند خود در یکی از کشورهای مهاجر پذیر می‌توانند اقامت خود و حتی پاسپورت برای فرزند خود را به ارمغان آورد در حالی که سیستم و قوانین اقامت و تابعیت در برخی از کشورها بر اساس قانون خون می‌باشد در برخی کشورهای دیگر از قانون خاک تبعیت می گردد. در کشور روسیه قوانین اخذ تابعیت از سال ۲۰۰۲ دارای اصلاحیات و تغییراتی بوده است که مبنی بر قانون اساسی این کشور قوانین داخلی روسیه در قوانین و معاهدات بین المللی اولویت خواهد داشت. بنابراین افرادی که بتوانند به زبان روسی صحبت کنند و حداقل یکی از اجداد آنان اقامت روسیه را داشته باشد فرد متقاضی می تواند درخواست تابعیت روسیه دهد.

 

به طور کلی می توان گفت در اخذ تابعیت روسیه از طریق تولد دو قانون اهمیت بیشتری دارد:

 

۱. اگر یکی از والدین فرزند متولد شده ملیت روسیه را دارا باشند صرف نظر از محل تولد کودک به  وی تابعیت روسیه اعطا می گردد.

 

۲. در صورتی که یکی از والدین فرزند ملیت روسیه و دیگری ملیت خارجی را دارا باشد و در صورتی که فرزند در خاک روسیه متولد گردد به کودک تابعیت روسیه اعطا خواهد شد.

البته باید خاطر نشان کرد که طبق قوانین و معاهدات بین المللی در روسیه در صورتی که یکی از والدین فرزند ملیت روسیه را داشته باشد اما فرزند خارج از خاک روسیه متولد شود، تا زمانی که به کودک ملیت کشور دیگری اعطا نگردد دولت روسیه خود را موظف بر اعطای تابعیت روسیه به کودک می داند. چنانچه کودکی در خاک روسیه متولد شود در صورتی که شرایط و تابعیت والدین کودک محرز نگردد، کشور روسیه برای جلوگیری از بی تابعیتی به کودک تابعیت روسیه را اعطا می نماید.

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج شامل بررسی یک سری از شرایط و قوانین مختص به این کشور می باشد که با تبعیت از آن و با آگاهی کامل می تواند منجر به اخذ اقامت و تابعیت در این کشور شود. در راستا مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج متقاضی می بایست تمامی مراحل قانونی را نسبت به اخذ مجوز جهت اقامت در این کشور طی نماید بنابراین اثبات مدارکی دال بر:

 

۱. تجرد فرد ( در صورت ازدواج مجدد ارائه گواهی طلاق و یا فوت همسر الزامی است. )

 

۲. ارائه تمکن مالی مکفی ( به طور میانگین سالیانه ۲۰ هزار دلار برای یک زوج جوان )

 

۳. مدارکی مبنی بر واقعی بودن رابطه طرفین و احراز آن توسط دولت روسیه

البته با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در کشور روسیه چندی پیش خبری مبنی بر ازدواج اتباع دیگر کشورها با زنان روسی و دریافت مبلغ ۱۵ هزار دلار به همراه اخذ تابعیت این کشور پخش گردید. این موضوع در حالی نشر پیدا کرد که ظن و گمانی جهت ارائه لایحه ای با این موضوع مبنی بر بالارفتن سن ازدواج در این کشور مطرح گردید. اما در واقع متقاضیان باید در نظر داشته باشند که این اخبار کذب بوده و سایت سفارت روسیه این مطلب را رد کرده است و این حربه تنها توسط افراد سودجو جهت کسب درآمد نشر پیدا کرده است. در نهایت شهروندان خارجی می توانند از طریق ازدواج با اتباع کشور روسیه و زندگی مشترک به مدت 3 سال با آنان می توانند در خواست خود را مبنی بر کسب تابعیت به ادراه مهاجرت کشور روسیه اعلام کنند.

مهاجرت به روسیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به روسیه از طریق پناهندگی شامل حال بسیاری از متقاضیان مهاجرت نخواهد شد چرا که طبق قوانین مهاجرتی پناهنده به شخصی اعطا می گردد که به دلایلی منطقی اعم از عقاید مذهبی، نژاد، شرکت در گروه های خاص مورد اذیت و آزار و حتی شکنجه قرار خواهند گرفت. بر اساس قوانین روسیه فرد پناهنده که به صورت غیر قانونی وارد خاک روسیه می شود می بایست ظرف 24 ساعت درخواست خود را به اداره مهاجرت و اداره پلیس این کشور اعلام نماید. افراد می توانند با دریافت فرم و پر کردن درخواست خود و ارائه آن به سرویس فدرال روسیه اولین گام را برای اعلام پناهندگی بر دارند بعد از آن فدرال روسیه با بررسی اولیه مبنی بر تعریف پناهنده اعلام خواهد کرد که آيا فرد از شرایط لازم برای پناهنده شدن در روسیه برخودار هست و یا خیر. فرد متقاضی باید در نظر داشته باشد که تمام موارد را با جزئیات و دلایل خود را به سرویس فدرال روسیه اعلام نماید.
در نهایت ممکن است دولت روسیه با بررسی و سنجش شرایط متقاضی، در خواست وی را برای اخذ اقامت از طریق پناهندگی بپذیرد. البته امکان دارد این فرآیند تا یک سال به طول انجامد. طبق قوانین پناهندگی در روسیه وضعیت متقاضیان بر پایه و اساس مصاحبه آنان، پرسش نامه پر شده توسط فرد و صحت اطلاعات وی سنجیده خواهد شد. و در صورتی که درخواست متقاضی مورد قبول واقع نشود، فرد از اعطای اقامت در روسیه محروم خواهد شود و باید سریعا کشور را ترک نماید. گاها این موضوع با دیپورت شدن فرد همراه می شود.

مهاجرت به روسیه و هزینه های زندگی در روسیه

هزینه های زندگی در روسیه نسبت به شهر محل سکونت می تواند متفاوت باشد. به طور کلی باید در نظر داشت که زندگی در شهرهای بزرگ شامل هزینه های بیشتری می باشد، به طور مثال زندگی در مسکو در مقایسه با زندگی در سن پترزبورگ شامل هزینه های بیشتری می باشد. به طور کلی می توان گفت هزینه های زندگی در روسیه با کسر اجاره خانه، 400 دلار در ماه می باشد. برای درک بهتر از هزینه های زندگی در روسیه در جدول زیر قیمت برخی از اقلام ضروری را خدمتتان شرح می دهیم.

 

غذا قیمت
غذا برای یک نفر در رستوران ارزان قیمت 500
غذا برای دو نفر در رستوران میان رده 2.000
کاپوچینو 123.43
بطری 0.33 لیتری نوشابه 51.21
بطری 0.33 لیتری آب 31.63
اقلام قیمت
1 لیتر شیر 59.95
500 گرم نان 35.04
1 کیلو گرم برنج 63.49
12 عدد تخم مرغ 74.42
1 کیلو گرم پنیر 513.12
1 کیلو گرم مرغ 254.81
1 کیلو گرم گوشت قرمز 462.08
1 کیلو گرم سیب 89.16
1 کیلو گرم موز 66.95
1 کیلو گرم پرتقال 85.63
حمل و نقل قیمت
بلیط یک طرفه 26
شروع تاکسی 100
1 کیلو متر تاکسی 15
1 لیتر بنزین 44.88
هزینه های زندگی در آپارتمان اعم از هزینه های برق و گاز و اینترنت و … 7.014.95
اجاره قیمت
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر 23.646.73
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر 42.029.13
آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر 15.808.31
آپارتمان 3 خوابه در خارج از مرکز شهر 28.968.82
واحد قیمت های درج شده بر اساس روبل می باشد.

مهاجرت به روسیه و اخذ تابعیت روسیه

مهاجرت به روسیه و کسب اقامت و تابعیت در این کشور همانطور که در این مقاله اشاره شد از روش های متعددی امکان پذیر می باشد که قطعا هر کدام از روش های قانونی می تواند نسبت به ویژگی های منحصر به فرد متقاضیان متفاوت باشد. دانشجویان باید در نظر داشته باشند که صرف بر تحصیل در روسیه نمی توانند اقامت و تابعیت کشور روسیه را به دست آورند.  اما فارغ التحصیلان می توانند با مجوز اقامت پس از تحصیل به مدت یک سال در روسیه اقامت گزینند و به بحث کاریابی در این کشور مشغول شوند و به واسطه اخذ کار و زندگی به مدت یک سال، در خواست خود را مبنی بر کسب اقامت دائم به اداره مهاجرت اعلام نمایند. البته برخی از دانشجویان ایرانی تمایل دارند پس از تحصیل در روسیه بالاخص تحصیل در رشته های پزشکی به کشور ایران بازگردند و مشغول به فعالیت شوند. در این راستا دانشجویان باید در نظر داشته باشند که می بایست به زبان روسی ادامه تحصیل دهند.

نکته بسیار مهم در باره کشور روسیه برخورداری این کشور از یک اقتصاد متوسط، نرخ بیکاری حدود به 5 درصد و آب و هوای سرد سیر می باشد که متقاضیان برای مهاجرت باید به این اوامر دقت داشته باشند.