Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

مهاجرت به نروژ

جمهوری نروژ کشوری در قاره اروپا و اتحادیه شنگن است که عضوی از کشور های حوزه اسکاندیناوی نیز به شمار می آید. نروژ کشوری بسیار ایده آل، ثروت مند و سطح بالای اروپا است که متقاضیان زیادی برای مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت نروژ اقدام می کنند. نرخ پایین بیکاری، داشتن دانشگاه های سطح بالا، داشتن رفاه و امنیت و … نروژ را مقصدی مناسب برای مهاجرت کرده است.

مهاجرت به نروژ از طریق کار

نروژ جزء کشور هایی است که ویزای جست و جوی کار نروژ را به متقاضیانی که در این کشور سابقه تحصیلی دارند، یا به عنوان یک نیروی محقق یا به صورت آزاد و مستقل و یا برای موسسه علمی و دانشگاه در نروژ حضور دارند، ویزای جست و جوی کار صادر می کند. این افراد پس از اتمام دوران اقامت خود می توانند درخواست تمدید اقامت و جست و جوی کار در نروژ را بدهند. اقامتی که متقاضیان برای جست وجوی کار در نروژ دریافت می کنند 1 ساله است که می توانند در این مدت به کار های نیمه وقت یا تمام وقت مشغول شوند اما برای اینکه اقامت دائم نروژ را دریافت کنند باید شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی و دانشگاهی خود پیدا کنند. (این قانون مانند سایر کشور هایی است که ویزای جست و جوی کار را ارائه می دهند.). نکته مهم در مورد این اقامت 1 ساله آن است که این مدت حضور در نروژ جزء سالهای اقامت محسوب نمی گردد.

روش دیگری که کشور نروژ در زمینه ی جذب نیروی کار انجام می دهد، جذب نیروی کار ماهر از طریق سیستم Skilled Workers است. در این روش، کشور نروژ به جذب نیرو های کاری که مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند، و یا کسب و کار خود را داشته باشند اجازه ورود می دهد. سایر شرایطی که افراد برای ورود از طریق Skilled Workers نیاز دارند عبارت است از:

 

داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از سوی کارفرما، موسسه و یا شرکتی معتبر در نروژ

 

پیشنهاد شغلی که به متقاضی ارائه می شود باید کاری به صورت تمام وقت باشد.

 

رشته تحصیلی و کاری که متقاضی دارد و به آن وارد می شود باید جز مشاغل مورد نیاز کشور نروژ باشد.

 

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی الزامی است.

 

درآمد شغل پیشنهادی نیز نباید کمتر از سطح متوسط باشد.

افرادی که از طریق ویزای اسکیلد ورکرز وارد نروژ می شوند، اقامتی 3 ساله دریافت می کنند که پس از این مدت می توان برای اقامت دائم (PR) کشور نروژ اقدام کنند. در هر دو روش ذکر شده خانواده فرد اجازه همراهی را از همان ابتدا دارند و اقامت را هم دریافت می کنند.

افرادی که در طی این مدت بنا به هر دلیلی کار فرمای آنها تغییر کند، 6 ماه فرصت دارند تا کار جدیدی را پیدا کنند.

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

  • تحصیل در مدارس نروژ

    تحصیل از راه های دیگر مهاجرت به نروژ به حساب می آید. تحصیل در مدارس این کشور از 6 سالگی آغاز و تا 16 سالگی ادامه دارد. تحصیل در مدارس نروژ برای دانش آموزان خارجی با اخذ ویزا این کشور امکان پدیر است. بچه هایی که زیر 18 سال هستند برای تحصیل در مدارس این کشور نیاز به یک قیم قانونی دارند. مدارس شبانه روزی در نروژ نیز مانند سایر کشور ها می توانند سرپرستی دانش اموزان را بر عهده گیرند. کشور نروژ به دلیل ندادن ویزای همراه به پدر و مادر دانش آموز، مقصد مناسبی برای تحصیل دانش آموزان به حساب نمی آید و کشور هایی مانند کانادا و استرالیا از این حیث ارجعیت دارند.

     
  • تحصیل در مقطع کارشناسی

    تحصیل در مقطع لیسانس برای دانش جویان بین المللی امکان پذیر است و دانش جویان می توانند بر اساس علاقه تحصیل در رشته دلخواه خود را انجام دهند. تحصیل در این مقطع در نروژ عموما به زبان نروژی انجام می شود و از شرایط اصلی برای تحصیل در دانشگاه های نروژ در مقطع لیسانس داشتن مدرک زبان نروژی در سطح 3 است. دانش جویانی که این مدرک را نداشته باشند، قبل از شروع کورس اصلی، به مدت 1 سال کلاس زبان نروژی را در دانشگاه شرکت می کنند تا پس از رسیدن به سطح مورد نظر، تحصیل خود را آغاز کنند. روند اخذ پذیرش در نروژ به این صورت است که دانشجو چند دانشگاه را انتخاب می کند و با تائید یکی از دانشگاه ها، مدارک خود را برای دانشگاه ایمیل می کند. پس از اخذ پذیرش متقاضی باید برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ درخواست دهد. طول دوره لیسانس در نروژ 3 سال است.

     
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

    مقطع فوق لیسانس در نروژ برای دانش جویان خارجی رایگان است. رشته های گوناگونی برای تحصیل در این مقطع وجود دارد اما برای کم کردن ریسک، بهتر است که دانشجو رشته تحصیلی خود در مقطع فوق لیسانس را همان رشته مقطع لیسانس انتخاب کند. اکثر رشته ها در این مقطع به زبان انگلیسی برگزار می شود اما در بعضی رشته ها، تحصیل به زبان نروژی نیز انجام می شود که در صورت نداشتن مدرک زبان نروژی، دانشجو باید قبل از شروع دوره، آموزش زبان نروژی را پشت سر بگذارد. مدارک اصلی برای این مقطع، ارائه مدرک لیسانس، مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره 6.5 و یا مدرک TOFFLE با نمره ای معادل با ایلتس 6.5 است. همانطور که گفته شد، تحصیل در این مقطع رایگان است و دانشجو تنها هزینه زندگی در نروژ را باید داشته باشد. طول این دوره تحصیلی بستگی به رشته دانشجو دارد اما عموما بین 1.5 تا 2 سال به طول می انجامد.

     
  • تحصیل در مقطع مقطع دکتری

    مانند مقطع لیسانس و فوق لیسانس، تحصیل در دوره دکتری نیز در انواع رشته ها امکان پذیر است. این دوره تحصیل به زبان انگلیسی انجام می شود و برای تحصیل در این دوره دانشجو باید رزومه علمی پژوهشی بسیار خوبی داشته باشد. شرایط اصلی برای تحصیل در دوره دکتری در نروژ داشتن یک استاد راهنما یا سوپروایزر از یکی از اساتید دانشگاه های نروژ به همراه داشتن مقالات معتبر ISI، داشتن معدل و نمرات خوب در مقاطع پیشین و مدرک زبان IELTS با نمره حداقل 7 است. دوره دکتری عموما به صورت کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می شود و دانشجویان این مقطع از طریق انجام این پروژه ها ماهیانه 400 الی 500 یورو از استاد خود دریافت می کنند. طول دوره دکتری در نروژ بین 3 الی 5 سال به طول می انجامد.

     

  • بورسیه تحصیلی

    نروژ نیز به دانشجویان خود کمک هزینه هایی برای زندگی اعطا می کند. دانشگاه های نروژ رایگان هستند اما کشور نروژ جز کشور های گران در اروپا محسوب می شود که هزینه های زندگی در این کشور نسبت به کشور های دیگر بیشتر است. اغلب بورسیه های اعطایی در نروژ به دانشجویان کشور های آمریکا، روسیه، کانادا و ژاپن است و دانشجویان ایرانی در صورتی که استاد راهنمایی در مقطع دکتری داشته باشند می توانند ماهیانه حقوقی را از استادشان دریافت کنند.

نکته مهم: تحصیل در نروژ منجر به اخذ اقامت دائم نخواهد شد. دانشجویانی که تمایل به اخذ اقامت دائم در نروژ دارند باید پس از اتمام تحصیل در زمینه رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند و پس گذشت 3 سال و پرداخت بیمه و مالیات شهروندی اقامت دائم نروژ را به دست آورند.

مهاجرت به نروژ از طریق سرمایه گذاری

با توجه به اینکه نروژ در بین کشور های بسیار گران در دنیا است اما برای سرمایه گذاری در این کشور نگرانی وجود ندارد. این کشور از نظر ثبات اقتصادی و سیاسی، بسیار قدرتمند است و برای سرمایه گذاری در این کشور هیچ نگرانی وجود ندارد و لطمه ای از این بابت نمی بینید. نروژ به دلیل حضور در اتحادیه شنگن و اروپا امکانات بسیاری به سرمایه گذاران می دهد و افرادی که در این کشور سرمایه گذاری می کنند با خیالی آسوده می توانند شاهد افزایش سرمایه خود باشند.

مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج نیز از دیگر راه های اصلی برای مهاجرت به نروژ است. ازدواج با تبعه ی کشور نروژ می تواند برای متقاضی اقامت در پی داشته باشد اما نکته مهم در این موضوع اطلاع از قوانین ازدواج در این کشور است که برای متقاضیان حائز اهمیت است. ازدواج با زن نروژی یا مرد نروژی تفاوتی ندارد و در هر دو صورت منجر به اخذ اقامت خواهد شد. از شرایط اصلی برای مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج، زندگی در کنار هم به مدت 3 الی 4 سال است که باید مدارکی دال بر این موضوع نیز به اداره مهاجرت در نروژ ارائه شود.
داشتن منزل مسکونی و شغل مناسب از دیگر شروط برای اخذ اقامت از طریق ازدواج با تبعه نروژی می باشد. در صورت مشخص شدن صوری بودن ازدواج طرفین، دولت نروژ هر دو شخص را طبق قانون مجازات و از کشور اخراج می کند.

مهاجرت به نروژ از طریق تولد

در حقوق بین الملل سیستم اعطای تابعیت در هر کشوری بر 2 اصل دسته بندی شده است. سیستم تابعیت بر اصل خون و سیستم تابعیت بر اصل خاک. در توضیح این دو روش باید گفت که در کشور هایی که تابعیت بر اساس اصل خاک هستند نوزاد متولد شده در خاک آن کشور تابعیت همان کشور را می گیرد. به عنوان مثال کشور آمریکا، کانادا، برزیل و … طبق همین اصل به نوزادان متولد شده تابعیت می دهند. در نوع دوم یعنی تابعیت از طریق خون، یعنی نوزاد متولد شده تابعیت همان کشوری را دریافت می کند که پدر یا مادرش تابعیت آن جا را داشته باشند. در اکثر کشور های اروپایی اصل خون اجرا می شود. در نروژ نیز تابعیت از همین طریق به فرزندان منتقل می شود. یعنی برای اخذ تابعیت نروژ از طریق تولد، نوزاد متولد شده باید پدر یا مادر نروژی داشته باشد.

مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی

پناهندگی، آخرین روش در روش های مهاجرتی محسوب می شود. این روش پر ریسک ترین روش بین راه های مهاجرتی محسوب می شود. در کنوانسیون ژنو، منظور از پناهنده شخصی است که در کشور خود بنا به دلایلی همچون نژاد، دین و مذهب، جنسیت، عضویت در گروه های خاص و… مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار می گیرد و برای زنده ماندن به کشوری امن پناه می برد که در صورت برگشت به کشور خود نیز ترس از شکنجه و یا مرگ دارد را پناهنده می نامند. در این روش شخص از مسیر های صعب العبور خود را به این کشور می رساند و با اعلام پناهندگی بر اساس ارائه کیس هایی مانند: تغییر دین و مذهب، تغییر جنسیت، کیس های اجتماعی و کیس های سیاسی، شرایط خود را توضیح می دهد و دادگاه بر اساس دلایلی وی اقامت وی را تایید و یا رد می کند.

مهاجرت به نروژ از طریق خرید ملک

اشخاص از هر نوع حقوقی دارای حق قانونی برای تملک، اشغال و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات این کشور هستند. در نروژ، نماینده املاک و مستغلات نماینده فروشنده و خریدار است. هزینه وی معمولاً توسط خریدار هزینه می شود. مدت زمان برای تکمیل روال واحد مورد نیاز برای ثبت املاک در نروژ، حدود سه روز طول می کشد. هزینه های کلی شامل کلیه هزینه های خرید و فروش مجدد ملک – حق الزحمه وکلا، اسناد رسمی دفتر اسناد رسمی، هزینه ثبت نام، مالیات، کارگزاران و غیره می باشد. پس از گذشت یک دهه از افزایش بی وقفه قیمت خانه، بازار مسکن نروژ به دلیل قوانین سختگیرانه وام و افزایش نرخ بهره، در حال تثبیت است. بر اساس آمار نروژ، شاخص قیمت کل خانه ها در طول سال با 2.35 درصد متوسط نسبت به Q3 2019 افزایش یافت. در زمان تنظیم تورم، قیمت خانه های نروژی در سه ماهه سوم سال 2019 با ضریب 0.69٪ افزایش یافت. در سه ماهه آخر سال قیمت مسکن در کل کشور در واقع با 0.8٪ (تنظیم تورم -1.1٪) کاهش یافته است. در روش خرید ملک در نروژ به متقاضی اقامتی تعلق نمیگیرد و صرفا می تواند در این کشور سرمایه گذاری کند.

هزینه های زندگی در نروژ

کشور نروژ همانطور که گفته شد کشور بسیار سطح بالا و مرفه ای به شمار می رود و طبیعی است که هزینه های زندگی در کشور نروژ به نسبت سایر کشور های اروپایی بالاتر باشد. مهمترین بخش مهاجرت برای هر کسی اطلاع از هزینه های جاری در کشور مقصد است. در این بخش به بررسی برخی از هزینه های زندگی در نروژ می پردازیم. لازم به ذکر است که هزینه های زندگی هر فرد بسته به نوع زندگی آن فرد دارد و نمی توان مبلغ دقیقی را برای همه یکسان در نظر گرفت. در جدول زیر هزینه های برخی افلام مصرفی را در نروژ مشاهده می کنید:

عنوان هزینه
آب بطری 0.33 لیتر

26.26 kr

شیر 1 لیتر

18.58 kr

نان 500 گرم

27.98 kr

برنج 1 کیلوگرم

27.20 kr

تخم مرغ (12 عدد)

38.48 Kr

پنیر محلی 1 کیلوگرم

110.61 kr

مرغ 1 کیلو گرم

125.22 kr

گوشت گاو یا گوشت قرمز 1 کیلو گرم

259.96 Kr

سیب 1 کیلوگرم

29.18 kr

موز 1 کیلوگرم

24.22 kr

پرتقال 1 کیلوگرم

26.69 Kr

گوجه فرنگی 1 کیلوگرم

33.69 kr

سیب زمینی 1 کیلوگرم

21.27 kr

پیاز 1 کیلو گرم

24.20 kr

کاهو 1 سر

20.80 kr

آب بطری 1.5 لیتری

21.06 kr

بنزین 1 لیتر

16.22 kr

اینترنت 60 مگابیت

489.83 Kr

پیش دبستانی یا مهد کودک خصوصی ، ماهانه برای 1 کودک

3,169.73 Kr

مدرسه بین المللی ابتدایی ، سالانه برای 1 کودک

58,268.62 Kr

آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر

10,553.55 Kr

آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز

8,184.90 kr

آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر

17,081.62 Kr

آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز

13,398.93 Kr

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر

61,640.18 Kr

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز

42,689.23 Kr