Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

مهاجرت به کانادا

کانادا از جمله بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت طبق آمار جهانی به شمار می رود و ساله افراد زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می نمایند. کشور کانادا در آمریکای شمالی و در همجواری آمریکا واقع شده است. کانادا کشوری سردسیر است و اکثر مردم آن در بخش جنوبی و خوش آب و هوای این کشور در نزدیکی خاک آمریکا زندگی می کنند. کانادا دارای 10 استان و 3 قلمرو است. پایتخت این کشور اتاوا است و مهمترین شهرهای آن تورنتو، مونترال و ونکوور هستند. زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی و واحد پولی آن دلار کانادا است. کانادا 10 امین کشور دارای بالاترین شاخص میزان رضایت از زندگی در جهان است. جامعه مهاجر پذیر کانادا، دانشگاه ها و مدارس تراز اول، امنیت اجتماعی، موقعیت های شغلی فراوان و رفاه اجتماعی در این کشور، سبب محبوبیت آن در بین مهاجرین شده است. 

مسلما شما برای مهاجرت به کانادا باید شرایط خاصی داشته باشید. برای اقدام از طریق هر یک از روش هایی که در ادامه بررسی می شود، شرایطی مورد نیاز است که بسته به نوع روش متفاوت است. از مهم ترین فاکتورهایی که برای مهاجرت به کانادا دارای اهمیت است می توان به سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی، سابقه کار و میزان سرمایه اشاره کرد. برخی از این فاکتور در بعضی از روش ها بسیار مهم هستند و در برخی دیگر اهمیتی ندارند. به عنوان مثال سن شما برای تحصیل در کانادا بسیار مهم است، به صورتی که هر چه از تاریخ دریافت آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر گذشته باشد، شانس بالاتری برای دریافت ویزای کانادا خواهید داشت؛ از سوی دیگر فاکتور سن در روش سرمایه گذاری اهمیت کمتری پیدا می کند. یا اینکه شما برای سرمایه گذاری در کانادا به حداقل سرمایه 300 هزار دلار کانادا نیاز دارید، در حالی که در روشی مانند تحصیل ممکن است به سرمایه ای بین 10 تا 20 هزار دلار کانادا نیاز داشته باشید. در ادامه این مبحث شرایط مهاجرت به کانادا از طریق همه روش ها با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد. 

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق کار

برای کار در کشور کانادا به دو طریق می توانید اقدام کنید؛ از طریق برنامه اکسپرس اینتری یا از طریق گرفتن جاب آفر از کانادا. 

 مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

 کسب اقامت دائم کانادا از طریق اسکیل ورکر یا اکسپرس انتری، یکی از بهترین راههای مهاجرت به کانادا برای افراد متخصص است. در این روش از ابتدا اقامت دائم یا PR کانادا اعطا می شود. این روش همچنین برای افرادی که تمایل به مهاجرت خانوادگی به کانادا دارند، مناسب است؛ چرا که از ابتدا به همه اعضای خانواده اقامت دائم داده می شود. این سیستم بر اساس امتیازبندی (Point Based System) است و هر یک از ویژگی های اعلام شده امتیاز خاصی را برای شما در بر دارد. شما برای کسب اقامت دائم کانادا باید دو مرحله را پشت سر بگذارید. در مرحله اول از 100 امتیاز باید 67 امتیاز کسب کنید. در این مرحله امتیازها بر اساس سن، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی، مدرک زبان دوم، داشتن آشنای درجه یک در کشور کانادا و … محاسبه می شود. در این مرحله اگر حداقل امتیاز لازم را کسب کنید وارد مرحله دوم می شوید که اصطاحا مرحله Pool خوانده می شود. در این مرحله مجددا شرایط و ویژگی های شما مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله 1200 امتیاز وجود دارد و افرادی که بالاترین امتیاز ها را کسب می کنند از طرف دولت کانادا دعوت نامه دریافت کرده و اقامت دائم این کشور را کسب می کنند. البته پروسه این امر حداقل ۶ تا ۱۸ماه طول می کشد.

برای محاسبه امتیاز اسکیل ورکر کانادا می توانید به سایت رسمی این کشور به آدرس زیر، وارد شوید و از ابزار محاسبه امتیاز استفاده کنید. 

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/crs-tool.asp

اگر امتیاز کافی کسب کنید این روش را می توان حتی راحت ترین راه مهاجرت به کانادا دانست.

مهاجرت به کانادا از طریق جاب آفر (Job Offer)

روش دیگر برای اخذ اقامت کاری کانادا، گرفتن پیشنهاد کار یا جاب آفر از کارفرمایی در کشور کانادا است. برخی از مناطق و شهر های کانادا که نیاز جدی به نیروی کار دارند، لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را ارائه می دهند. در صورتی که شما در زمینه این مشاغل مورد نیاز، تخصص و سابقه کار داشته باشید، می توانید با کارفرمایان مصاحبه کنید و در صورت توافق پیشنهاد کار دریافت کنید. 

پس از دریافت پیشنهاد کار می توانید ویزای کار کانادا را کسب کنید. اقامت کانادا از طریق جاب آفر، ابتدا به صورت موقت اعطا می شود و شما می توانید پس از حدود 3 سال حضور و کار در این کشور از طریق برنامه اکسپرس اینتری اقامت دائم کانادا را کسب کنید. با توجه به اینکه تا آن زمان دارای سابقه کار کانادایی هستید به راحتی می توانید امتیاز اقامت دائم را کسب کنید. 

برای گرفتن جاب آفر علاوه بر داشتن تخصص و سابقه کار در زمینه مشاغل مورد نیاز، باید مدرک زبان نیز داشته باشید و در بسیاری از مشاغل به مدرک تحصیلی مرتبط نیز نیاز دارید. در لینک زیر می توانید لیست جاب آفر های کانادا و شرایط دریافت آن ها را مشاهده کنید. 

اقامت کانادا از طریق تحصیل

برخی از افراد ممکن است تحصیل را ساده ترین راه مهاجرت به کانادا بدانند. تحصیل در کانادا در مقاطع مدارس، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. تحصیل در مدارس کانادا به صورت شبانه روزی است و از 15.000 تا 50.000 دلار کانادا در سال هزینه در بر خواهد داشت. از جمله مدارس بین المللی کانادا می توان به بادول، پتیسن، کالج بریمار و کالج تامسون ریور اشاره نمود. جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا داشتن مدرک دیپلم 12 ساله به همراه مدرک آیلتس حداقل با نمره 6 و تمکن مالی لازم نیاز خواهد بود. دانشجویانی که سطح زبان آنها مناسب نیست نیز می توانند در کالج های کانادایی دوره زبان را بگذرانند. تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا 3 تا 4 سال به طول می انجامد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا نیز نیاز به داشتن مدرک لیسانس، مدرک آیلتس بالای 6.5 به همراه گپ تحصیلی پایین و سن مناسب می باشد. فارغ التحصیلان این مقطع می توانند با کار پس از تحصیل در کانادا اقامت کاری این کشور را اخذ نمایند.

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا نیازمند داشتن سوپروایزر یا استاد راهنما دارد. استاد راهنما به دانشجویی که دارای رزومه علمی قوی، نمره زبان بالا، مقالات علمی بین المللی و سن مناسب به همراه انگیزه کافی داشته باشد پذیرش دکتری در دانشگاه محل خدمتشان اعطا می نمایند. دانشجویان در این مقطع می توانند از طریق کار پژوهشی در دانشگاه، بخش زیادی از هزینه های خود را تامین نمایند. همچنین افرادی که دارای رزومه علمی و تحقیقاتی و زبان قوی هستند می توانند بورسیه تحصیلی کانادا را به دو صورت اسکولارشیپ و فاند دریافت نمایند. این بورسیه ها دولتی و دانشگاهی هستند.

کشور کانادا یکی از برترین مراکز علم و دانش دنیا می باشد که هر ساله بالغ بر 130.000 تا 150.000 نفر دانشگاه های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. سطح علمی بالای دانشگاه ها هزینه های معقول و امکان گرفتن اقامت دائم کشور کانادا، ویزای تحصیلی را به یکی از پر متقاضی ترین راه های مهاجرت به کانادا  قرار داده است. در ابتدا شما باید رشته مورد نظر خود برای تحصیل را انتخاب کنید و پس از آن به انتخاب دانشگاه و یا شهر مورد نظر خود بپردازید. برای اقدام کردن برای پذیرش در دانشگاه های کانادا شما باید به تناسب مقطع تحصیلی خود مدرک زبان انگلیسی  TOEFLیا  IELTS به دانشگاه ارائه کنید. پس از بررسی شرایط اولیه شما دانشگاه برای شما یک نامه پذیرش تحصیلی صادر می کند که در آن هزینه های تحصیل شما نیز اشاره می شود.

هزینه های تحصیل بسته به دانشگاه رشته مورد نظر و مقطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد. حداقل هزینه تحصیل در کانادا در حدود 15 تا 20 هزار دلار در سال می باشد. شما با ویزای تحصیلی کانادا حق بردن  همراه را نیز خواهد داشت.

شرایط اقامت در کانادا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از راه های مهاجرت به کانادا محسوب می شود. به طور کلی، پاسپورت کانادا برای کسانی که مشتاق به سرمایه گذاری در کانادا هستند قابل دسترسی است.

  •  
    سرمایه گذاری در ایالت کبک

    تا پیش از سال 2018، شما در برنامه سرمایه گذاری برای ایالت کبک کانادا می بایست حداقل ۸۰۰,۰۰۰ دلار کانادا سرمایه گذاری می کردید و نشان می دادید که توانایی مالی ۱.۶ میلیون دلاری دارید. اما از سال 2018 به بعد این مبلغ افزایش یافت و شما برای اخذ اقامت کانادا از طریق برنامه استانی کبک باید مبلغ 1.2 میلیون دلار سرمایه گذاری کنید و نشان دهید که به میزان 2 میلیون دلار پشتوانه مالی دارید. از این طریق می توانند در ابتدا اقامت دائم و سپس پاسپورت کانادایی دریافت نمایید. این سرمایه گذاری به این صورت است که شما این پول را برای مدت ۵ سال در اختیار دولت کانادا قرار می دهید و بعد از ۵ سال تمام مبلغ بدون هیچ گونه سودی به شما باز گردانده می شود. توجه داشته باشید که به دلیل حجم بالای تقاضای این روش و امن بودن آن هر ساله ظرفیت این نوع سرمایه گذاری محدود است و به محض اعلام در طی ۱ الی ۲ ماه این ظرفیت تکمیل خواهد شد. مدت زمان پروسه این امر حداقل بین ۱ تا ۲ سال می باشد.

    موسسات مالی در کانادا وجود دارند که با دریافت هزینه به جای شما مبلغ سرمایه گذاری را می پردازند و نیازی نیست شما 1.2 میلیون دلار را بپردازید. پیش تر این مبلغ 210 هزار دلار بود و این روش به عنوان سرمایه گذاری 210 هزار دلاری کانادا شناخته می شد، اما در حال حاضر این مبلغ به 360 هزار دلار افزایش یافته است. توجه داشته باشید که در این حالت مبلغ پرداختی دیگر به شما باز نخواهد گشت و به عنوان حق الزحمه موسسات مالی پرداخت می شود.

  •  
    سرمایه گذاری 100 هزار دلاری کانادا

    نوع دیگر سرمایه گذاری، در استان بریتیش کلمبیای کاناداست که نیاز به نشان دادن 300 هزار دلار کانادا و ارائه 100 هزار دلار آن برای اخذ اقامت کانادا هستید. این نوع سرمایه گذاری نیازمند داشتن شرایطی از جمله حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، آیلتس با حداقل نمره 4.5، سابقه 3 سال کار مدیریتی در زمینه تجارت مورد درخواست می باشد و متقاضی تنها می تواند در شهرهای دارای جمعیتی کمتر از 75 هزار نفر در این استان سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

راه های مهاجرت به کانادا و اخذ تابعیت از طریق تولد

یکی از موارد مورد علاقه زوج های جوان برای اخذ اقامت، این است که به کشورهای مورد علاقه خود از طریق ویزای توریستی سفر نموده و فرزند خود را در آن کشورها به دنیا بیاورند تا بتوانند برای خود و فرزندشان اقامت و تابعیت اخذ نمایند. ولی تمامی کشورها این شرایط را برای شهروندان خارجی ارائه نمی کنند بلکه تنها کشورهای تابع اصل خاک این شرایط را دارا می باشند. کشورهای جهان از لحاظ عرف بین المللی به دودسته تابع اصل خون و تابع اصل خاک تقسیم بندی می شوند. کشورهای تابع اصل خون مانند ایران و آلمان تنها به فرزندانی که یکی از والدینشان ایرانی باشد اقامت و تابعیت اعطا می کنند ولی کشورهایی مانند کانادا و برزیل به تمامی کودکان متولد این کشور تابعیت کشورهایشان را اعطا می نمایند. همچنین والدین کودک نیز اقامت این کشورها را دارا خواهند شد. طبق قانون کانادا، اگر کودکی در کشتی های کانادایی و هواپیماهایی که در این کشور رفت آمد می کنند متولد شود شهروند کانادا به حساب می آید و حقوق شهروندی را برای او عرضه می کنند و می تواند پاسپورت کانادا را اخذ نماید‌.

راه های مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

یکی از طرق مهاجرت به کانادا ازدواج با یک فرد کانادایی یا کسی که اقامت دائم این کشور را دارد می باشد. اما باید در نظر داشت که نباید تحت تاثیر تبلیغات سوء استفاده گرایانه و متقلبانه سایت های همسر یابی غیر قانونی و افراد واسطه جهت ازدواج صوری اقدامی را انجام داد. به دلیل پیچیدگی اخذ ویزا از طریق، اکیداً به شما پیشنهاد می شود که کلیه اقدامات پرونده خود را زیر نظر وکلای بین المللی انجام دهید. پروسه این امر حداقل ۶ ماه به طول خواهد انجامید. فردی که شما می خواهید با او ازدواج کنید باید بتواند حداقل شرایط مورد نیاز برای تامین زندگی برای شما در کشور کانادا را فراهم کند. لازم به ذکر است که در صورت اثبات صوری بودن ازدواج، جرائمی همچون زندان، جریمه مالی و ممنوعیت ورود به کانادا در انتظار فرد خاطی خواهد بود. در ادامه شرایط زوجین را برای اخذ ویزای ازدواج کانادا بررسی خواهیم نمود.
اگر متقاضی خواهان اسپانسر شدن همسر یا حامی خود می باشد باید شرایط لازم برای این امر را هم داشته باشد که این شرایط شامل موارد زیر است:

  •  
    با همسر خود به مدت دو سال یا کمتر بیشتر آشنا بوده و یا زندگی کرده باشد، فرزند مشترکی نداشته باشد و درخواست خود را بعد از تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۲ به اداره مهاجرت داده باشد
     
  •  
    فردی که اسپانسر می شود باید سن ۱۸ یا بالای ۱۸ سال داشته و شهروند کانادا باشد
     

برای اینکه متقاضی ازدواجش رسمیت یابد باید شرایطی را دارا باشد مانند:

  •  
    با شریک زندگی خود به صورت دائم ۱ سال زندگی کرده و همچنین با همسر خود در انجام دادن امور زندگی همکاری کرده باشد و بتواند این موضوع را اثبات نماید. برای اثبات اینکار باید در حساب های بانکی و کارت های اعتباری و منزل و مدیریت مخارج خانه و غیره همکاری مشترک داشته باشند

راه های مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

شاید شما نیز شنیده باشید که عده ای از افرادی که خود را متخصص امور مهاجرت به کانادا می نامند اخیرا در رسانه ها و یا سایت های مهاجرتی، راه پناهندگی در کانادا را راهی سریع و ارزانترین راه مهاجرت به کانادا می دانند و در عین حال آن را بی خطر برای متقاضیان مهاجرت به کانادا معرفی می کنند. بر اساس اخبار رسانه های معتبر داخلی و خارجی سالانه تعداد قابل توجهی از ایرانیان و ملیت های دیگر با هدف اخذ اقامت دائم کانادا از طریق پناهندگی، از طرق توریستی و یا دانشجویی وارد کانادا شده تا بعد بتوانند تغییر وضعیت دهند اما در این مسیر موفق نمی شوند. زیرا این مسیر پیچیدگی های خاص خود را دارد و افرادی که دکترای حرفه ای دارند بر پرونده های پناهندگی در کانادا نظر خواهند داد. حال بماند که افراد بسیاری هم به کانادا نرسیده و حتی در مسیر رسیدن به این کشور از راه کشتی و دریا جانشان را هم از دست می دهند.
متقاضیان‌ می توانند از هر روشی که به این‌ کشور آمده اند تا پایشان به خاک کشور کانادا رسید درخواست پناهندگی خود را ارائه دهند. البته در خارج از خاک کشور کانادا هم‌ می شود درخواست پناهندگی را داد به شرطی که تحت حمایت دولت یا گروه خصوصی باشند. پس از اینکه پناهندگان در کشور کانادا مستقر شدند از سوی دولت فدرال و طرفداران مالی خصوصی و بشر دوستانه کمک دریافت می نمایند تا بتوانند نیاز های اولیه زندگی خود را فراهم سازند. این کمک ها به مدت ۱ سال ارائه می گردد تا زمانی که فرد خود، بتواند نیازهایش را برطرف نموده و خود کفا شود. اگر شخصی در خواست پناهندگی در کانادا دهد برای او دادگاه تشکیل می شود و او نیز باید افسر و وکلای اداره مهاجرت کانادا را متقاعد کند که جان و مالش در کشورش به خطر افتاده است به همین دلیل به دولت کانادا پناه آورده است.
آمار نشان داده است که بیشتر این پرونده ها شکست می خورند. اگر اشخاص نتوانند این موضوع را ثابت کنند از کانادا اخراج شده و نهایتا سرخورده به کشورشان باز می گردند. پیشنهاد می شود از دیگر راه های مهاجرت به کانادا و یا اخذ اقامت دائم کشور کانادا که در این مقاله به آنها پرداخته شد مطلع شوید تا بهترین مسیر را انتخاب کنید.

راه های مهاجرت به کانادا برای هنرمندان و افراد فوق موفق

یکی از راه های مهاجرت به کانادا، مهاجرت هنرمندان و افراد فوق موفق مانند ورزشکاران است که این نوع ویزا در رده ویزای خود اشتغالی کانادا قرار می گیرد و به سه دسته خود اشتغالی در امور فرهنگی، خود اشتغالی در امور ورزشی و خود اشتغالی در کشاورزی از طریق خرید مزرعه و مدیریت آن تقسیم بندی می گردد. فعالیت های فرهنگی عبارتند از مشاغلی که به طور کلی به عنوان بخشی از هنر و فرهنگ کانادا به شمار می آیند. به طور مثال مؤلفان و نویسندگان، هنرمندان خلاق، موسیقی دانان، نقاشان، مجسمه سازان و سایر هنرمندان تجسمی، پشتیبانی فنی و مشاغل موجود در صنعت فیلم سازی، طراحان خلاق و صنعتگران، قهرمانانی که دارای سابقه شرکت و کسب مقام در مسابقات ورزشی بین‌المللی هستند و قادرند در زمینه ورزش تخصصی خود در کانادا به مربیگری پرداخته، باشگاه ورزشی دایر کرده و یا در مسابقات جهانی شرکت کنند. متقاضیان می بایست حتما دارای سابقه کاری قوی در زمینه خود اشتغالی خود داشته باشند و می توانند از دو طریق خود اشتغالی در طرح های فدرال و یا استانی وارد کانادا شده و اقامت آن را اخذ نمایند.
حداقل شرایط مورد نیاز برای این نوع ویزای خود اشتغالی به صورت زیر می باشد:

 

  •  
    فرد باید حداقل در ۵ سال اخیر ۲ سال سابقه کار مرتبط داشته باشد
     
  •  
    حداقل ۳۵ امتیاز بر مبنای جدول امتیاز بندی، جمع آوری نموده باشد
     
  •  
    حداقل ارزش دارایی های فرد ۱۰۰٫۰۰۰ دلار کانادا باشد
     
  •  
    سوء پیشینه نداشته و سلامت جسمی و روحی داشته باشد

راه های مهاجرت به کانادا و هزینه های زندگی و اقامت در کانادا

هزینه زندگی در کانادا بسته به سبک زندگی فرد و شهر و استان محل زندگی متفاوت خواهد بود و به طور میانگین 2.500 دلار کانادا در ماه می باشد. برای مثال، هزینه زندگی در شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو از باقی شهرهای کانادا گران تر است. جدول زیر هزینه زندگی در کانادا را شرح خواهد داد:

اقلام هزینه در ونکوور هزینه در مونترال
رستوران
غذا در رستوران ارزان قیمت 17.50 دلار 15 دلار
غذا برای دو نفر 80 دلار 60 دلار
بازار
یک لیتر شیر 2.46 دلار 2.06 دلار
یک کیلوگرم برنج 4.17 دلار 3.16 دلار
1 کیلو گرم سینه مرغ 15.34 دلار 15.17 دلار
1 کیلو گرم گوجه فرنگی 4.88 دلار 4.09 دلار
1 کیلو گرم سیب زمینی 3.01 دلار 2.61 دلار
1 کیلو گرم گوشت گاو 18.28 دلار 16.59 دلار
اجاره خانه
آپارتمان یک خوابه مرکز شهر 2.019 دلار 1204 دلار
آپارتمان یک خوابه بیرون از مرکز 1500 دلار 788 دلار
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 3.796 دلار 2059 دلار
آپارتمان سه خوابه بیرون از مرکز 2700 دلار 1300 دلار

راه های مهاجرت به کانادا و شرایط اخذ تابعیت کانادا

دریافت اقامت و تابعیت از راه های مختلفی ممکن است. در همه راه های مهاجرتی، امکان اخذ اقامت دائم پس از 3 سال و امکان اخذ تابعیت و پاسپورت کانادا پس از 5 سال در صورت نداشتن جرم و همچنین انطباق پذیری با جامعه کانادا وجود خواهد داشت. البته این نکته مهم است که در بعضی از روش های سرمایه گذاری امکان دریافت اقامت دائم در مدت زمان کمتر از سه سال نیز وجود دارد. همچنین در مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری یا اسکیل ورکر به شخص در همان ابتدای ورود به کانادا اقامت دائم اعطا می شود. در مورد تحصیل در کانادا، هیچ کشوری در شرایط عادی، به صرف تحصیل در آن کشور اقامت دائم نمی دهد، اما فارغ التحصیلی از دانشگاههای کانادا این امکان را به فرد می دهد که پس از تحصیل در کانادا ودر مواردی که دوره تحصیلش بالای 8 ماه باشد، در کانادا مانده و به دنبال کار بگردد و در صورت یافتن کار، اقامت تحصیلی را به اقامت کاری تبدیل نموده و اقامتش را در کانادا ادامه دهد.