Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

شرایط تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از بزرگترین کشورها در اروپا است. این کشور با آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ در شمال شرقی، سوئیس و ایتالیا در جنوب شرقی و اسپانیا در جنوب غربی و انگلیس از طریق کانال انگلیسی با فرانسه هم مرز است. این کشور به عنوان دروازه ورود به اروپا در نظر گرفته می شود، زیرا چندین فرودگاه بین المللی بزرگ در آن وجود دارد که دو مورد از این ها در پاریس قرار دارند. فرانسه محبوب ترین مقصد گردشگری جهان است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افراد زیادی از بازدید از کشور متنوع فرانسه لذت ببرند از جمله زیبایی طبیعی، آب و هوای شگفت انگیز، فعالیت های تفریحی در فضای باز مانند زمین های گلف، موزه های هنری و گالری ها و موارد دیگر. مردم در فرانسه مودب و بسیار رسمی هستند. مردم این کشور همچنین به دلیل شیک بودن در ظاهر و لباس خود شناخته شده اند و برخی کشورها به دلیل همین ویژگی ها شهروندان فرانسه را متکبر می دانند.

22 منطقه رسمی در کشور فرانسه واقع شده است که هر یک از این مناطق به بخش های دیگر تقسیم می شوند. از شمال تا جنوب این کشور پهناور انواع آب و هوا را می توانید تجربه کنید. بدون صحبت کردن در مورد پاریس پایتخت این کشور، نمی توانید در مورد فرانسه صحبت کنید. پاریس یکی از باشکوه ترین پایتخت ها در کل جهان است. برج ایفل و همچنین موزه  لوور در پاریس واقع شده است. پاریس نمونه ای از ثروت و طراحی است و بنابراین منطقه بسیار گرانی است. جاذبه های فرهنگی بی پایانی در پاریس یافت می شود. بیش از 60 میلیون نفر در این کشور سکونت دارند و زبان فرانسوی و انگلیسی در این کشور متداول است. واحد پول فرانسه یورو می باشد. صنایع جنگلداری، ماهیگیری، حمل و نقل، ماشین آلات و صنعت مهم گردشگری اقتصاد فرانسه را تشکیل داده است. مطمئنا دلایل بی شماری وجود دارد که چرا تحصیل در فرانسه برای افراد از سراسر جهان جذاب است و این موارد شامل کمترین هزینه شهریه، فرصتی برای کاوش در این کشور شگفت انگیز و مزیت دریافت مدرک از معتبرترین مراکز علمی و آموزشی دنیا است.

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مدارس

اگر در فرانسه زندگی می کنید، فرزند شما مجاز به آموزش رایگان فرانسه خواهد بود که به طور کلی از استاندارد بالایی برخوردار است. سیستم تحصیل در فرانسه به چند مرحله تقسیم شده است که در ادامه خلاصه ای از سیستم آموزش فرانسه از جمله مهد کودک، آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاه را مشاهده خواهید نمود. بیشتر دانش آموزان در فرانسه در مدارس محلی ثبت نام می کنند که آموزش در آن رایگان است. با این حال، خانواده های خارجی ممکن است مدرسه بین المللی را برای سهولت در انتقال فرزندشان از طریق ادامه آموزش به یک زبان و برنامه درسی آشنا در نظر بگیرند. اگر چه تحصیلات در فرانسه برای کودکان مقیم فرانسه بین شش تا شانزده سال اجباری است، بسیاری از کودکان در سن سه سالگی وارد پیش دبستانی می شوند و بیش از 50 درصد افراد 18 تا 21 ساله در فرانسه در آموزش عالی تمام وقت هستند.

حدود 64 درصد دانش آموزان با گذراندن امتحانات baccalauréat (le bac) یا حرفه ای baccalauréat (le bac prof) دوره متوسطه خود را تمام می کنند. تحصیلات دولتی برای شهروندان فرانسوی و سایر افرادی که اقامت بلند مدت کشور فرانسه را دارند رایگان است، گرچه والدین باید هزینه لوازم التحریر و سفرهای مدرسه را بپردازند. مدارس مختلط و سکولار هستند در حالی که اکثر مدارس دولتی هستند، مدارس خصوصی نیز تحت قرارداد با دولت فرانسه وجود دارد که به موجب آن دولت حقوق معلمان را پرداخت می کند، این مدرسه از برنامه درسی ملی پیروی می کند و هزینه ها نیز به صورت منطقی و کم است. همچنین مدارس خصوصی (ecoles prives) وجود دارند که کاملاً مستقل هستند که برخی از آنها مدارس بین المللی هستند. مدارس وابسته به یک آیین خاص نیز معمولاً خصوصی هستند و بنابراین هزینه ای را پرداخت می کنند. مدارس دولتی وجود دارند که دارای برنامه های دو زبانه هستند اما در اکثر موارد آموزش دو زبانه فقط در مدرسه خصوصی موجود است.

سال تحصیلی مدارس از ابتدای شهریور آغاز می شود. مدارس فرانسه تعطیلات طولانی دارند که شامل تعطیلات دو ماهه تابستانی که از ماه جولای شروع می شود، دو یا سه هفته در کریسمس و عید پاک و همچنین تعطیلات بین ترم می باشد. پس از مهد کودک که اختیاری است، سیستم آموزش اجباری فرانسه به سه مرحله یا چرخه تقسیم می شود:

  •  
    دبستان (école)
     
  •  
    مدرسه راهنمایی (collège)
     
  •  
    دبیرستان (lycée)
     

کودکستان ها یا مهدکودک ها (écoles maternelles) برای کودکان از دو تا سه سالگی تا شش سالگی مراقبت از کودکان را تأمین می کنند. در حالی که کودکان اجباری برای حضور ندارند، اما امکانات دولتی رایگان است و راهی عالی برای فرزندان خردسال مهاجران است که به سرعت و به راحتی زبان فرانسه را یاد بگیرند .این دوره آموزشی قصد دارد کودکان را برای دبستان آماده کند و شامل خواندن، نوشتن، شماره گذاری و حتی گاهی اوقات به زبان خارجی می باشد.

  •  
    دبستان (école)
     

کودکان در فرانسه از سن شش تا 11 سالگی در دبستان شرکت می کنند. پنج سطح وجود دارد:

  • دوره آمادگی (CP) یا ème 11 سن 6 تا 7 سال
  • دوره ابتدایی (CE1) یا ème 10 سن 7 تا 8 سال
  • دوره ابتدایی (CE2) یا ème 9 سن 8 تا 9 سال
  • دوره متوسط 1 (CM1) یا ème 8 سن 9 تا 10 سال
  • دوره متوسط 2 (CM2) یا ème 7 سن 10 تا 11 سال

در مدارس ابتدایی دروس در زمینه خواندن و نوشتن، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و معمولا ً یک زبان خارجی که اغلب انگلیسی است، تدریس می شود.

  •  
    مدرسه راهنمایی (collège)
     
بین سنین 11 تا 15 سال، دانش آموزان در فرانسه در مدرسه راهنمایی یا کالج شرکت می کنند. هیچ مدرکی برای ورود به مدارس دولتی نیاز ندارند. هدف برنامه درسی به همه دانش آموزان آموزش و پرورش عمومی و متشکل از فرانسه، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا، تعلیمات مدنی، زیست شناسی، فیزیک، تکنولوژی، هنر، موسیقی و تربیت بدنی است.

چهار سطح در مطقع راهنمایی وجود دارد:
6ème11 تا 12 ساله
5ème 12 تا 13 ساله
4ème13 تا 14 ساله
3ème 14 تا 15 ساله
در پایان چهار سال در سن ۱۵ سالگی، همه دانش آموزان باید در آزمون شرکت کنند. دانش آموزان از نظر دانش زبان فرانسه، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا آزمایش می‌شوند اما آن‌ها همچنین باید B2i (مهارت ‌های کامپیوتری / اینترنتی ) خود را در طول سال گذرانده باشند و به سطح A2 در یک زبان خارجی برسند. پس از این آزمون، ممکن است دانش آموزان در صورتی که ۱۶ ساله هستند سیستم آموزشی را ترک کنند و یا تحصیلات خود را در دبیرستان ادامه دهند.

  •  
    دبیرستان (lycée)
     

سه سال آخر تحصیلات متوسطه از 15 تا 18 سال در دبیرستان عمومی، تکنیکی یا حرفه ای سپری می شود. دانش آموزان همان برنامه درسی اصلی مربوط به هشت یا نه موضوع را می گیرند اما سه دوره انتخابی و یک کارگاه هنری ارائه می شود. در پایان سال اول تصمیم اصلی گرفته می شود که دانش آموز کدام دوره را دنبال کند. سطوح عبارتند از:
دوم (CAP,BEP) 15 تا 16 ساله
اول (CAP,BEP) 16 تا 17 ساله
نهایی (CAP,BEP) 17 تا 18 سال

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

برنامه های مقطع کارشناسی در فرانسه را می توان در بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها یافت. برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی، باید مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن را داشته باشید و همچنین شرایط دیگری را نیز برآورده کنید. سال تحصیلی در یک کالج یا دانشگاه فرانسه از نیمه سپتامبر تا پایان ژوئن سال بعد می باشد. برخی از موسسات ممکن است در طول سال نیز ثبت نام کنند. اگر مایل به حضور در یک موسسه آموزش عالی در فرانسه هستید، باید مقدمات تحصیل در فرانسه خود را زودتر از موعد مشخص کنید و درخواستی را حداقل دو ماه قبل از تاریخ شروع دوره های مورد نظر خود ارائه دهید. اخیراً، فرانسه بسیاری از گزینه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی را در کنار سایر کشورهای اروپایی با مدرک زبان انگلیسی ارائه می نماید. بنابراین، اکنون دانشجویان دیگر نیازی به گذراندن قطعی زبان فرانسه ندارند و در واقع آسان تر می توانند در دانشگاه های فرانسه تحصیل کنند.
راه های مفیدی برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای تحصیل در فرانسه وجود دارد مثل گذراندن دوره های آمادگی. این نوع دوره ها باعث می شود دانشجویان مقطع کارشناسی قبل از شروع دوره خود، یک دوره آموزشی اضافی کسب کنند. یک برنامه قبل ازMBA ، پیش قانون یا پیش پزشکی، و همچنین دوره های دیگر پایه یا آماده سازی را امتحان کنید که به شما امکان می دهد در رشته مورد نظر خود تحصیل کنید. انگلیسی خود را از طریق یک دوره آمادگی زبان انگلیسی بهبود بخشید. اگر هدف شما تحصیل در فرانسه است، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما به اندازه کافی خوب است تا در کلاس ها شرکت کنید و سخنرانی ها را بفهمید. برخی از دانشگاه ها به مدرک زبان فرانسه نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به مهارت های انگلیسی قوی نیاز دارند. این دوره ها شما را برای هر یک از آزمون های زبان که دانشگاه ها نیاز دارند، آماده می کند.
مدت زمان تحصیل برای تکمیل لیسانس بسته به برنامه مورد نظر برای تحصیل می تواند متفاوت باشد. توجه به این نکته ضروری است که مدارک در بسیاری از دانشگاه های دولتی فرانسه معمولاً برای حداکثر 4 سال طراحی شده اند. با وجود این، بسیاری از موسسات دیگر، از جمله دانشگاه ها، دوره های کوتاه مدت را نیز ارائه می دهند که به طور معمول می توانند حداقل 2 سال کوتاه تر باشند .این دوره ها معمولاً برای آماده سازی دانشجویان در زمینه های خاص تحصیلی طراحی شده اند که ممکن است در آینده به آن ادامه دهند. رشته های پر تقاضا جهت تحصیل در فرانسه برای مقطع کارشناسی شامل: تجارت، علوم انسانی و فرهنگ، مهندسی و فناوری، فناوری اطلاعات، ادبیات، طراحی و رسانه می باشد.

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در فرانسه به طور معمول دو سال است. بر خلاف کارشناسی ارشد انگلستان که 9 ماه تحصیلی بودن وقفه می باشد، برنامه های تحصیلات تکمیلی در فرانسه به سال های تحصیلی تقسیم می شوند که با تعطیلات جدا می شوند. سال تحصیلی در فرانسه برای نه ماه از ماه سپتامبر یا اکتبر تا ماه مه یا ژوئن می باشد. این دوره با تعطیلات کریسمس به دو ترم دیگر تقسیم می شود. دوره های امتحانی معمولاً در پایان ترم ها برگزار می شود. بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد فرانسه نیز شامل یک پایان نامه یا همان پروژه تحقیقاتی توسعه یافته مشابه هستند. این کار با آموزش تحقیق یا آمادگی عملی مناسب تهیه می شود و معمولاً اوج یک برنامه تحصیلات تکمیلی را تشکیل می دهد. برای پذیرش در مقطع کارشناسی در برخی رشته ها نیاز به مصاحبه می باشد و یا کسب نمره GMAT یا GRE یا شرکت در آزمون می باشد. بسته به دوره تحصیلی ارائه مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی لازم می باشد.

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مقطع دکتری

از زمان تصویب فرآیند بولونیا در سال 1999، تحصیل در مقطع دکترا دوره سوم تحصیل در فرانسه بعد از دیپلم می باشد. این کار معمولاً پس از پایان دوره کارشناسی ارشد یا مدارک تحصیلی مشابه دوره دوم انجام می شود و برای دانشجویانی که توانایی لازم را برای پیگیری پروژه های تحقیقاتی مستقل قابل توجه نشان می دهند، در نظر گرفته شده است .دکتری فرانسه با تأکید بر آموزش محققان حرفه ای، با دکترای سایر کشورها کمی متفاوت است. برای دستیابی به صلاحیت خود، موسسات متفاوت خواهند بود، اما شما به طور معمول باید چندین مؤلفه دیگر را در کنار پایان نامه خود تکمیل کنید. در طی دوره دکتری، شما باید دوره های تحقیقاتی را بگذرانید که شامل جلسات تدریس و سمینارهای مرتبط با پروژه شما می باشد این دوره ها با 150 ساعت در طول دوره دکترا مطابقت دارد. علاوه بر این، ممکن است مجبور شوید چندین جلسه آموزشی در چارچوب دوره تحصیلی خود برگزار نمایید.

در کنار این، شما باید تحقیق خود را برای تحقق اهداف پروژه خود انجام دهید که در نهایت منجر به تهیه یک پایان نامه خواهد شد. در فرانسه، برای تکمیل دکترا بسته به رشته سه یا شش سال زمان لازم است، هر چند که محدودیت زمانی قانونی ندارد. در علوم طبیعی و فناوری (ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، مهندسی و غیره) معمولاً سه سال طول می کشد و می تواند برای سال چهارم تمدید شود. در علوم اجتماعی و علوم انسانی (حقوق، مدیریت، جامعه شناسی، تاریخ و …) معمولاً چهار تا پنج سال طول می کشد. برای پذیرش در مقطع دکترا رزومه علمی و ارائه مدرک زبان مرتبط با دوره شما مهم خواهد بود تا بر اساس آن بتوانید یک سوپروایزر مرتبط با رشته و فیلد کاری خود بیابید. مدرک زبان یا 7 ایلتس و یا c1 فرانسه لازم است.

اگر رزومه علمی شما قوی باشد می توانید به صورت رایگان و از شرایط فاند تحصیلی بهره مند گردید و یا در طول تحصیل با قرارداد کاری بابت پژوهش های دوره دکترای خود حقوق دریافت نمایید.

تحصیل در فرانسه و بورسیه تحصیلی فرانسه

فرانسه به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. با این حال، هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه همیشه مقرون به صرفه نیست. گرچه شهریه سالانه در دانشگاه های دولتی از 200 تا 600 یورو است، اما در دانشگاه های خصوصی می تواند به 10،000 یورو برسد. هزینه های زندگی در حدود 10،000 یورو در سال است. خوشبختانه تعدادی بورس تحصیلی فرانسه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که ارائه می شود. وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات فرانسه همچنین براساس معیارهای اجتماعی بورس تحصیلی را به برخی از دانشجویان خارجی اعطا می کند. برای واجد شرایط بودن، دانشجویان باید حداقل دو سال در فرانسه اقامت داشته باشند و در فرانسه مالیات بپردازند. این وزارت همچنین قراردادهای دکترا که توسط مدارس دکترا اداره می شوند را تأمین می کند.
در فرانسه، تحقیقات عمومی بین مؤسسات آموزش عالی و مراکز دولتی مانند CNRS (مرکز ملی تحقیقات علمی) IRD (موسسه تحقیقات و توسعه)، ADEME (کنترل محیط زیست و انرژی)) IFREME آژانس و موسسه تحقیقات فرانسه برای بهره برداری از دریا) تقسیم می شود. این نهادهای عمومی با همکاری مناطق، بودجه تحقیقاتی را برای دانشجویان دکتری تأمین می کنند .

بورس های تحصیلی عالی برنامه بورسیه تحصیلی ایفل توسط وزارت امور خارجه به عنوان ابزاری برای اجازه دادن به مؤسسات آموزش عالی فرانسه برای جذب بهترین دانشجویان خارجی برای برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا تهیه شده است.دارندگان بورس تحصیلی ایفل در دوره های کارشناسی ارشد کمک هزینه ای بالغ بر 1،181 یورو دریافت می کنند و دارندگان بورسیه تحصیلی در دوره های دکترا 1.400 یورو دریافت می کنند. علاوه بر این، این برنامه با هزینه های مختلفی از جمله سفر برگشت، بیمه درمانی و فعالیت های فرهنگی تأمین می شود. دارندگان بورس تحصیلی ممکن است واجد شرایط دریافت هزینه اضافی اقامت نیز باشند. این برنامه شهریه را شامل نمی شود.
École Normale Supérieure International Selection هر ساله، ENS یک انتخاب بین المللی را ترتیب می دهد که به سی نفر از دانش آموزان برتر بین المللی اعم از علوم یا علوم انسانی می پردازد که یک دوره دو یا سه ساله را در ENS دنبال کنند. آنها برای 2-3 سال یک ماهانه تقریباً 1.000 یورو دریافت می کنند. هر ساله حدود 30 دانشجوی خارجی اعطا می شوند.
Ampere Scholarships of Excellence at ENS de Lyon ENS de Lyon و شرکای آن بورس های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی عالی ارائه می دهند تا بتوانند در برنامه های کارشناسی ارشد خود در علوم، هنر و علوم انسانی و اجتماعی به استثنای کارشناسی ارشد حرفه ای در آموزش ثبت نام کنند و از طریق بورس های تحصیلی Ampere Excellence دریافت کنند. بورس های تحصیلی 1.000 یورو در ماه برای مدت زمان 12 ماه را پوشش می دهد و با شرایط قابل تمدید است.
Emily Boutmy Scholarships at Sciences Po University علوم پو پس از بنیانگذار علوم پو (علوم انسانی نظیر علوم سیاسی، روابط بین المللی و یا علوم اجتماعی)، بورسیه های Emile Boutmy را ایجاد کرد تا بتواند بهترین دانشجویان بین المللی را از خارج از اتحادیه اروپا که متقاضی و قبلاً در دانشگاه علوم پو پذیرش می شوند ، جذب کند. بورس های تحصیلی می توانند به مدت 2 سال از تحصیلات تکمیلی از 5.000 تا 10.000 یورو یا برای 3 سال تحصیل در مقطع کارشناسی از5.000 تا 10.000 یورو دریافت کنند.
Université Paris-Saclay International Master’s Scholarships Université Paris-Saclay مایل است دسترسی به برنامه های کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان بین المللی که در موسسات عضو آن تدریس می شوند، ارتقا بخشد. بورس تحصیلی سالانه 10.000 یورو و حداکثر 1.000 یورو برای هزینه سفر و ویزا نیز اهدا می شود.
Grenoble Institute of Technology Foundation Scholarships بنیاد موسسه فناوری گرنوبل از برنامه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در فرانسه در دوره کارشناسی ارشد بین المللی در Grenoble INP هستند پشتیبانی می کند. این کمک هزینه در هر ترم 5.000 یورو است.
INSEAD MBA Scholarships بورس های تحصیلی INSEAD از نظر تعداد محدود هستند و برای هر جایزه رقابت قابل توجهی وجود دارد. این بورسیه ها با معیارهای مختلفی اعطا می شوند و در دو دسته اصلی قرار می گیرند: نیاز محور و مبتنی بر عدم نیاز (براساس هر دو شایستگی، ملیت، جنسیت، پیشینه حرفه ای، توانایی های رهبری، زمینه مطالعات قبلی و غیره). ارزش بورس های تحصیلی از 5.000 دلار تا 25.000 دلار است.
HEC Paris MBA Scholarships سازمان HEC پاریس بورس های تحصیلی بزرگی را به دانشجویان بین المللی از کشورها و پیشینه های مختلف اعطا می کند. بورس های تحصیلی HEC در دسته های مختلفی قرار می گیرند: مبتنی بر شایستگی، مبتنی بر نیاز یا مبتنی بر معیارهای خاص. میزان بورس تحصیلی از 6.000 تا 24.000 یورو متغیر است.

تحصیل در فرانسه و هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

در این بخش از مقاله تحصیل در فرانسه به بررسی شهریه دانشگاه ها و متوسط هزینه زندگی در فرانسه خواهیم پرداخت تا شما بتوانید ارزیابی دقیقی از میزان تمکن مالی لازم جهت مهاجرت تحصیلی به فرانسه داشته باشید.

شهریه در دانشگاه های دولتی ·        شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه بسته به سطح تحصیلات انتخابی شما قیمت های متغیر خواهد داشت.

·        مدارک فنی مهندسی دارای شهریه بالاتر در حدود 620 یورو در هر سال تحصیلی است.

·        برای برنامه های کارشناسی، میانگین شهریه سالانه حدود 170 یورو است.

·        متوسط شهریه تحصیلات پزشکی می تواند تا 450 یورو در سال برسد.

·        میانگین هزینه های کارشناسی ارشد حدود 260 یورو در سال و برای دکترا 396 یورو در سال است .برای برخی از مدارک تخصصی خاص باید انتظار هزینه های بالاتری داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که شهریه دانشگاه ها در دانشگاه های عمومی اغلب فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا EEA و سوئیس اعمال می شود. اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، ممکن است هزینه بیشتری برای تحصیلات خود بپردازید. برای جلوگیری از سردرگمی یا مشکلات آینده، به صفحه برنامه دانشگاه بروید و بررسی کنید که آیا شهریه برای دانشجویان کشور شما اعمال می شود یا خیر.

شهریه در سایر مؤسسات آموزش عالی ·        دانش آموزان خارجی مبلغی را برای پرداخت هزینه های ویژه خود (در مدارس و موسسات عالی) در فرانسه پرداخت می کنند که حدود 500-600 یورو در سال است. اما در برخی موارد، آنها می توانند تا 10،000 یورو در سال هزینه داشته باشند.

·        برای دانشگاه های خصوصی شهریه از 1500 یورو شروع می شود و می تواند بیش از 20،000 یورو در سال باشد.

·        در مدارس تجاری، صرف نظر از سطح مدرک، هزینه ها بین 5 تا 30 هزار یورو در سال است

متوسط  هزینه های زندگی در فرانسه ·        هزینه های کل زندگی در فرانسه به سبک زندگی شما و مهمتر از همه به مکان انتخابی شما بستگی دارد. عمدتاً شهری که در فرانسه آن زندگی می کنید، می تواند تعیین کننده باشد. متوسط بودجه مورد نیاز هر شهر فرانسه را در ادامه بررسی می کنیم.

·        پاریس: بین 1200 و 1800 یورو در ماه شامل اقامت، اگر تصمیم به زندگی در یک سالن اقامت دانشجویی گرفتید

·        خوب: بین 900 تا 1400 یورو در ماه

·        لیون، نانت، بوردو یا تولوز: بین 800 تا 1000 یورو

·        برای بقیه شهرهای فرانسه، شما می توانید با مقادیر کمتری (حداقل 650 یورو) مدیریت کنید.

قیمت اقامت گاه معمولاً بالاتر از متوسط بین المللی 200 – 300 یورو در ماه است.
گزینه های اصلی مسکن دانشجویان برای تحصیل در فرانسه  ·        سالن های اقامت دانشجویان: به طور متوسط 200 یورو در ماه است. پاریس استثناست، با 400 یورو در ماه است. حدود 13٪ از دانشجویان بین المللی در اقامتگاه های دانشجویی زندگی می کنند .این یکی از محبوب ترین گزینه های اقامتی در بین دانشجویان است، اما تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است.

·        اجاره / اشتراک آپارتمان: بین 400 تا 700 یورو در ماه (800 یورو در ماه در پاریس) است، در حالی که در شهرهای کوچکتر فرانسه می توانید یک آپارتمان کوچک را با قیمت حدود 300 یورو در ماه اجاره کنید.

·        اگر با شریک زندگی و یا فرزند خود زندگی می کنید، قیمت اجاره از 700 تا 1000 یورو در ماه متغیر است و در صورت انتخاب آپارتمان در مرکز شهر، می توانید هزینه بالاتری بپردازید. صورتحساب خدمات (برق، آب، اینترنت) 200 یورو در ماه دیگر خواهد بود.

·        خانواده میزبان: می توانید نرخ هایی را داشته باشید که فقط 200 یورو در ماه تا حدود 800 یورو در ماه در پاریس باشد.

دانشجویان بین المللی همچنین به VISALE دسترسی دارند، این برنامه ای است که به عنوان ضامن عمل می کند. ضامن کسی است که اگر دیگر نتواند این کار را انجام دهد ، هزینه های اجاره شما را تأمین می کند. با این حال، برنامه VISALE فقط به دانشجویان بین المللی که اجاره یک آپارتمان / اتاق در یک محل اقامت دانشگاه (سالن دانشجویی) کمک می کنند.
هزینه های غذا در فرانسه یک نفر می تواند به طور متوسط حدود 250 – 300 یورو در ماه برای مواد غذایی در پاریس یا کمتر در استان ها هزینه کند. قیمت متوسط یک وعده غذایی در ارزانترین رستوران بین 10 تا 15 یورو است. در رستوران های لذیذ منوها می توانند گران تر باشند.گزینه مقرون به صرفه تر جایی که می توانید در هر کجای فرانسه غذا بخورید، بستروها ، برنج ها و غرفه های کرپ است. برخی از بیستروها وعده های غذایی قابل توجهی را سرو می کنند، و یک کرپ می تواند جای ناهار را داشته باشد و قیمت ها از 5 تا 8 یورو است.
هزینه ی حمل و نقل ·        مسافرت ماهانه اتوبوس، مترو یا تراموا معمولاً بین 30 تا 75 یورو است.

·        تاکسی ها نیز در پاریس نسبتاً ارزان هستند (در حدود 1.50 یورو در کیلومتر) و شما برای یک سفر کوتاه 7 تا 10 یورو هزینه می کنید.

·        می توانید دوچرخه را از طریق برنامه اجاره دوچرخه Vélib اجاره کنید. در فرانسه، بوردو دوستانه ترین شهر با دوچرخه است.

·        شما همچنین می توانید با استفاده از  TGV برای سفر به سایر شهرها در فرانسه حدود 30 یورو هزینه کنید.

هزینه و پس انداز اضافی ·        بسته به پوشش انتخابی بیمه، بیمه درمانی 20 تا 50 یورو در ماه هزینه دارد.

·        کتاب ها یا سایر وسایل یادگیری به طور متوسط ​​50 یورو در ماه است.

·        در صورت خرید کارت مسافرتی بین المللی جوانان، می توانید تخفیف های عمده ای را برای بازدید از مناظر اطراف فرانسه دریافت کنید.

تحصیل در فرانسه و کار دانشجویی ضمن تحصیل در فرانسه

شما می توانید بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلات یا ملیت خود، با کار در هنگام تحصیل در فرانسه به درآمد خود بیفزایید. در کشور فرانسه و در شرکت یا دانشگاه، هر دانشجو حق کار دارد. در اینجا چند قانون برای یادگیری بیشتر شما در این زمینه آورده شده است. اگر شهروند اتحادیه اروپا نیستید، باید اجازه اقامت دانشجویی داشته باشید. قانون فرانسه دانشجویان خارجی را به کار دانشجویی تا 964 ساعت در یک سال مجاز می کند که معادل 60٪ تایم کار تمام وقت در فرانسه است. مبلغ کار دانشجویی فقط می تواند درآمد کمکی برای شما باشد. وقتی در فرانسه کار می کنید، چه دانشجو باشید یا خیر نباشید طبق قانون حداقل دستمزد شما تضمین می شود. درآمد شغلی از اول ژانویه سال 2018، 9.76 یورو به صورت ناخالص در هر ساعت است. این دستمزد ناخالص است و شما باید از آن هزینه های اجباری اجتماعی را (حدود 20٪) کسر کنید، که در نتیجه درآمد خالص شما 7.61 یورو در ساعت می باشد. اگر برای حداقل دستمزد در هفته 10 ساعت کار کنید، حدود 78 یورو درآمد خالص هفتگی خواهید داشت.
در فرانسه، دانشجویان خارجی نیز ممکن است در موسسه یا دانشگاه میزبان خود کار کنند .این قراردادهای کاری برای دانشجویان حداکثر دوازده ماه، از اول سپتامبر تا 31 آگوست انجام می شود. امور پذیرش دانشجو در آغاز سال تحصیلی، تدریس، فعالیت های فرهنگی یا ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و به طور کلی برای فعالیتهایی است که به رفاه و جو اجتماعی در دانشگاه کمک می کند. به منظور کمک به دانشجویان در موفقیت و یافتن کار پس از آن، کار دانشجویی در یک دانشگاه با جدول ها و کلاس های آنها سازگار است. به همین دلیل ممکن است دانشجویانی که در دانشگاه های فرانسه مشغول به کار هستند از اول سپتامبر تا 30 ژوئن و بیش از 300 ساعت از اول ژوئیه تا 31 آگوست بیش از 670 ساعت کار نکنند. به عنوان بخشی از فرآیند آمادگی برای مقاطع تحصیلی، دانشجو باید دوره کارآموزی را انجام دهد. دانشجویان فرانسوی و خارجی مشمول این قوانین هستند:

  •  
    دوره کارآموزی باید قراردادی باشد

    با امضای تأسیس و ساختار میزبان دانشجو

  •  
    اگر کارآموزی بیش از دو ماه طول بکشد، باید به دانشجو 577،50 یورو در ماه (1 ژانویه 2018) پرداخت شود.
     

تعداد ساعت کار حین تحصیل در فرانسه برای مقطع کارشناسی 10 ساعت در هفته، کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و دکترا 30 ساعت در هفته می باشد.

تحصیل در فرانسه و بررسی ویزای همراه برای تحصیل در فرانسه

اگر در کشور مبدا خود تشکیل خانواده داده اید، می توانید برای پیوستن به یک اقوام یا شریک زندگی در فرانسه با ویزای پیوست خانواده اقدام کنید، مشروط بر اینکه شرایط خاصی را کسب کنید. این امر به چندین عامل بستگی دارد مانند: ملیت، نوع اقامتی که بستگان شما دارند و مدت زمان زندگی وی در آنجا می باشد. همسران و فرزندان خردسال زیر 18 سال که عضو اتحادیه اروپا و EEA شهروندان سوئیس نیستند، می توانند تحت شرایط زیر درخواست داشته باشند:

  •  متقاضی اصلی که می خواهید به وی بپیوندید باید حداقل 18 ماه در فرانسه زندگی کرده باشد (12 ماه برای الجزایر)، و اجازه اقامت معتبر حداقل به مدت یک سال داشته باشد
     
  •  متقاضی اصلی باید از منابع مالی کافی برخوردار باشد، که مبلغی برابر با حداقل دستمزد ماهانه 1.149 یورو برای 2 تا 3 نفر، 1،272 یورو برای 4 یا 5 نفر، 1،387 یورو برای یک خانواده 6 یا بیشتر می باشد.
     
  •  باید فضای کافی برای زندگی خانواده وجود داشته باشد. استانداردهای فرانسه از 22 تا 28 متر مربع برای یک زن و شوهر، بسته به اینکه درکدام شهر یا منطقه زندگی می کنید و 10 متر مربع برای یک فرد اضافی متغیر است.
     
  •  متقاضی اصلی باید برای ارائه درخواست، به یکی از دفاتر OFII برای اکثر کشورها یا دفاتر بخشDirection départementale des affaires sanitaires et sociales (DDASS)، که بخش خدمات پزشکی و اجتماعی محلی است، مراجعه کنند. ممکن است از وی برای اثبات ثبات مالی درخواست شود و ممکن است از محل اسکان وی بازرسی شود.
     

در صورت موفقیت آمیز بودن درخواست می توانید به یکی از اقوام خود در فرانسه بپیوندید و به این منظور لازم است ویزای اقامت طولانی را دریافت کنید. سیستم ویزای فرانسه از سفارت یا کنسولگری در کشور خود صادر می شود و برای یک سال معتبر است و پس از آن به کارت اقامت (VLS-TS) تبدیل خواهد شد. هزینه ویزا رایگان است. شما باید پس از 3 ماه از دریافت ویزا وارد فرانسه شوید و باید طی دو ماه از ورود به فرانسه در شعبه محلی OFII (Office Français de l’Immigration et de l’Intégration) ثبت نام کنید. اگر بیش از یک سال در فرانسه اقامت داشته باشید، باید برای کارت اقامت درخواست کنید(کارتیه دی سئور). آزمایش پزشکی باید پس از ورود به فرانسه انجام شود (برای ساکنان ارمنستان، کامرون، مالی، مراکش، سنگال، تونس و ترکیه، این امر قبل از ورود به فرانسه باید از کشور خود انجام شود)

تحصیل در فرانسه و معرفی دانشگاه های برتر فرانسه

اگر می خواهید تحصیل در فرانسه داشته باشید، باید بدانید که کدام دانشگاه ها جزو بهترین ها هستند. مطابق با رتبه بندی دانشگاه جهانی Times Higher Education’s Rankings 2020 ، 38 موسسه فرانسوی در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند. این رتبه بندی شامل 9 مؤسسه در پاریس که بهترین شهر فرانسه است می باشد، و گزینه های دیگر پراکنده در سراسر فرانسه است. در ادامه 5 دانشگاه برتر فرانسه را نام خواهیم برد.

دانشگاه علوم پاریس و دانشگاه لترس (PSL) رتبه 53 جهان و مقام اول در بین دانشگاه های برتر فرانسه همچنان دانشگاه علوم تحقیقات و لترس پاریس (PSL)، دانشگاهی که در سال 2010 تشکیل شد و از 9 کالج مؤسس تشکیل شده است، از جمله دانشگاه olecole normale supérieure (ENS) پاریس. این دانشگاه به بالاترین امتیازات خود در شهرت کارفرما و شاخصهای نسبت دانشکده و دانشجو دست می یابد و پیوندهای محکمی با کارفرمایان و همچنین همکاری های استراتژیک با سایر دانشگاه های معتبر در سراسر جهان برقرار می کند.
اکول پلی تکنیک (ParisTech) رتبه 60 ام  در جهان در سال 2020 و از اعضای موسس ParisTech که متخصص در دروس علوم نظری و کسب و کار است.  محوطه دانشگاه در فاصله 30 کیلومتری خارج از مرکز شهر پاریس، 120 هکتار فضای سبز برای لذت بردن بیشتر برای 4.600 دانشجویان خود در نظر گرفته است.
Sorbonne University موسسه جدیدی که از ادغام دانشگاه پاریسسوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری تشکیل شده است ، دانشگاه سوربن در سال 2020 در رتبه 77 ام در جهان قرار دارد و در شاخص شهرت دانشگاهی یکی از 6 دانشگاه اصلی برای جمع آوری رتبه بندی دانشگاه هاست
CentraleSupélec 139 رتبه  در جهان در سال 2020 و از سال 2015 از ادغام اکول سانترال پاریس و دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی برق پاریس تشکیل شد و یکی از اعضای موسس دانشگاه پاریسSaclay، انجمن دانشگاه های فرانسه تحقیقات فشرده است.
 École Normale Supérieure de Lyon رتبه 160 ام در جهان در سال جاری، اما با این وجود همچنان رتبه پنجم در میان دانشگاه های برتر در فرانسه است. این دانشگاه یکی دیگر از  مدارس عالی، یک موسسه عمومی نمونه است که محققان و معلمان را در علوم انسانی و علوم تربیت می کند.

تحصیل در فرانسه و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای تحصیل در فرانسه در صورتی که اقامت بیش از 90 روز دارید باید درخواست ویزا داشته باشید. شما باید مدارک پذیرش تحصیلی از مرکز علمی مورد نظر خود در فرانسه را ارائه نمایید. مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیل در فرانسه باید به سفارت ارائه نمایید در زیر آورده شده است.
  •  نامه پذیرش از مرکز علمی در فرانسه
     
  •  پاسپورت معتبر
     
  •  مدارک هویتی
     
  •  عکس مخصوص پاسپورتی
     
  •  نامه عدم سوء پیشینه
     
  •  مدرک زبان متناسب دوره تحصیلی که می تواند انگلیسی یا فرانسه باشد
     
  •  ارائه تمکن مالی کافی برای تحصیل در فرانسه و زندگی در این کشور
     
  •  ارائه مدارک پزشکی برای کشورهایی که در بالا ذکر شده است
     
  •  بیمه درمانی در حدود 20 تا 50 یورو در ماه
     

تحصیل در فرانسه و موقعیت کار پس از تحصیل در فرانسه

اگر از کودکی آرزوی اخذ مدرک تحصیلی در رشته مورد علاقه خود در فرانسه را داشته اید، پس از اتمام تحصیلتان در این کشور ماندن در آن باید در لیست آرزوهای شما باشد. اکثر دانشجویان بین المللی برای بهره گیری از فرصت های شغلی در فرانسه، و گاهی اوقات در شهر محا فراغ التحصیلی به دنبال فرصت اشتغال هستند اما مشکل کمبود شغل، داشتن رقبای جهانی و عوامل مختلف پیش روی آنها قرار دارد. بنابراین بسیار مهم است که شما پس از تحصیل در فرانسه و برای کار در فرانسه با قوانین و مقررات مجاز آشنا باشید. اگر شما برای دوره زبان کوتاه مدت و زیر 1 سال در فرانسه اقامت دارید، باید بدانید اجازه کار بعد از تحصیل در فرانسه را نخواهید داشت و نمی توانید ویزای خود را تمدید کنید و باید کشور را ترک کنید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از تحصیل در فرانسه به مدت 2 سال می توانند در کشور بمانند و وارد بازار کار شوند.
توجه نمایید که اجازه کار بعد از تحصیل در مقطع کارشناسی وجود ندارد و شما در این مقطع قبل از اتمام تحصیل در فرانسه باید بتوانید کارفرما پیدا کنید. در نمودار زیر می توانید نرخ بیکار کشور فرانسه را در سال های مختلف مشاهده بفرمایید. نرخ بیکاری در سال 2019 برای فرانسه عدد 9.1 درصد ثبت شده است که در برابر کشورهای آلمان، اتریش در اروپا بالاتر می باشد.

تحصیل در فرانسه و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در فرانسه

 یکی از مهم ترین و اساسی ترین سوالات بسیاری از متقاضیان تحصیل در فرانسه، شرایط دریافت اقامت دائم و اخذ پاسپورت کشور فرانسه می باشد. شما با تحصیل در فرانسه این فرصت خوب را دارید تا بتوانید با تبدیل اقامت تحصیلی خود به اقامت کاری، وارد پروسه اخذ اقامت دائم این کشور شوید. شما طبق قانون کل اتحادیه اروپا اگر بتوانید در فرانسه 5 سال کار کنید و مالیات بپردازید می توانید مقیم دائم شوید و در صورتی که مواردی نظیر عدم سوء پیشینه، پرداخت مالیات، فراگیری زبان فرانسه و انتطباق با فرهنگ این کشور را ثابت نمایید می توانید درخواست پاسپورت فرانسه را داشته باشید.

لازم است یادآوری نماییم که با اخذ اقامت دائم فرانسه شما تمام آثار شهروندی را خواهید داشت و تنها نمی توانید در تصمیم گیری های سیاسی کشور دخالت داشته باشید، ولی سایر امکانات شهروندی برای شما نیز لحاظ می گردد. خانواده و فرزندان شما از شرایط تحصیل در فرانسه به صورت رایگان بهره مند هستند، خدمات بهداشتی و بیمه برای خانواده وجود خواهد داشت، از خدمات بانکی و مالی کشور فرانسه می توانید استفاده نمایید.