Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

شرایط تحصیل در فنلاند

حصیل و اعزام دانشجو به فنلاند، شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و قوانین دریافت ویزای تحصیلی فنلاند در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. آیا قصد ادامه تحصیل در یک کشور بسیار پیشرفته دارید؟ آیا قصد کسب اقامت فنلاند از طریق تحصیل را دارید؟ آیا می دانید جهت تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند باید چه مدارکی را ارائه بدهید؟ فنلاند یکی از مقاصد خیلی خوب جهت ادامه تحصیل در یک کشور پیشرفته اروپایی می باشد. روش های مهاجرت به فنلاند و هرکشوری دیگری در 6 روش کلی خلاصه می شوند. این روش های شش گانه تولد، ازدواج، پناهندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری می باشند. در این نوشتار جزئیات تحصیل و همچنین نحوه تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند بیان می شود. چنانچه به دنبال کسب اطلاعات در خصوص کشور زیبای فنلاند و همچنین تحصیل در فنلاند هستید، می توانید با مطالعه این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید.

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و شرایط عمومی

فنلاند یکی از زیباترین کشورهای اروپایی و معروف به کشور هزار دریاچه، واقع در شمال اروپا می باشد. فنلاند یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی می باشد. هلسینکی پر جمعیت ترین شهر فنلاند و پایتخت این کشور می باشد. فنلاند با جمعیتی بالغ بر 5.4 میلیون نفر و با توجه به اینکه هشتمین کشور پهناور قاره اروپا است، به عنوان کم تراکم ترین کشور از لحاظ جمعیت در اروپا شناخته می شود. زبان رسمی این کشور فنلاندی و سوئدی می باشد. البته حدود 90 درصد جمعیت فنلاند به زبان فنلاندی صحبت می کنند. آیین اکثر مردم فنلاند مسیحیت می باشد. فنلاند در رتبه بندی جهانی رفاه اجتماعی، همواره جز کشورهای برتر بوده است. این شرایط سبب می شود که فنلاند به مقصدی بسیار مناسب جهت ادامه تحصیل تبدیل شود. اشخاصی که قصد مهاجرت تحصیلی به فنلاند را دارند، پس از مطالعه شرایط عمومی این کشور و آشنایی با فنلاند، با به قوانین و راه های تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند نیز آگاه شوند.

لازم به ذکر است که تحصیل تا سال 2017 در فنلاند رایگان بود ولی در حال حاضر تحصیل در این کشور نیازمند پرداخت هزینه است ولی هزینه ها به نسبت سایر کشورها بسیار اندک بوده و همچنین شرایط پذیرش بدون مدرک زبان نیز برای فرد فراهم خواهد بود.

تحصیل و اعزام دانش آموز به مدارس فنلاند

تحصیل در مقطع مدارس در کشور فنلاند همانند اکثر کشورهای اروپایی اجباری می باشد. این تحصیل اجباری برای کودکان 7 ساله شروع می شود. البته کودکان شش ساله را با ثبت نام در آموزشگاه های پیش دبستانی، جهت تحصیل در مدرسه آماده می کنند. تحصیلات اجباری که در مدارس به اصطلاح جامع انجام می پذیرد، 9 ساله می باشد. در این مدارس که علوم اساسی و پایه آموزش داده می شوند، دانش آموزان جهت ورود به مقطع بعدی آماده می شوند. پس از موفقیت در این دوره، دانش آموزان در دوره های 3 ساله مدارس عمومی و یا آموزشگاه های فنی تحصیل می کنند. هدف از این دوره های سه ساله آماده سازی دانش آموزان جهت ورود به دانشگاه می باشد. افراد در سن 19 سالگی موفق به اتمام تحصیلات ابتدایی و کسب مدرک دیپلم می شوند. جهت اعزام دانش آموز به مدارس فنلاند برای دانش آموزان بین المللی، معمولا مدرسه و یا دولت فنلاند سرپرستی افراد را بر عهده می گیرند.

از مدارس بین المللی این کشور می توان به مدارس زیر اشاره کرد:

  •  مدرسه بین المللی هلسینکی
     
  •  مدرسه بین المللی کی لو (kielo internation school)
     
  •  مدرسه ابتدایی و متوسطه کالوساریKulossari elementary and secondary school
     

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع کارشناسی

در این بخش تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع کارشناسی بررسی می شود. تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های فنلاند به زبان فنلاندی، سوئدی و همچنین در بعضی از دانشگاه به زبان انگلیسی می باشد. تحصیل به زبان فنلاندی رایگان و به زبان انگلیسی غیر رایگان می باشد. هزینه تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی سالیانه 8.000 الی 10.000 یورو می باشد. جهت اخذ پذیرش در این مقطع نیاز به ارائه مدرک زبان نمی باشید، ولی ارائه این مدرک با نمره 6 شانس اخذ پذیرش شما را بالاتر می برد. دو نوع دانشگاه در فنلاند وجود دارند. دانشگاه هایی که تمرکزشان بر آموزش های علمی و تئوری می باشد و تعداد آنها در فنلاند 13 دانشگاه می باشد. هدف این مراکز آموزشی پرورش پژوهشگران و توسعه تحقیق های علمی می باشد. همچنین دانشگاه هایی که بر آموزش های عملی و دانش فنی افراد تمرکز می کنند و تعداد آنها 23 دانشگاه می باشد.
این نوع دانشگاه ها افراد را جهت ورود به صنعت و زمینه های حرفه ای آماده می کنند. این دوره ها در مجموع 3 و یا 4 ساله می باشند. در این دوره تحصیلی دانشجویان 10 ساعت در هفته اجاز کار دارند.

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل و تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در این مقطع نیز همانند دوره لیسانس، به زبان های رسمی کشور فنلاند، یعنی فنلاندی و سوئدی ارائه می شود. تحصیل به این زبان ها در فنلاند رایگان می باشد. البته دانشجویان بین المللی می توانند به زبان انگلیسی در اکثر دانشگاه های فنلاند تحصیل داشته باشند. جهت دریافت پذیرش در این مراکز آموزشی ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 الزامی می باشد. شخصی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در فنلاند را دارد، باید بتواند مدرک تحصیلی کارشناسی به مدت حداقل 3 سال را نشان دهد. این دوره تحصیلی 1.5 الی 2 سال به طول می انجامد. جهت دریافت پذیرش در این مقطع شخص باید رزومه علمی قوی، مدرک زبان معتبر و همچنین سابقه کاری مرتبط با تحصیلات را ارائه دهد. همین مسئله باعث می شود اشخاص بیشتر جهت تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در دوره کارشناسی اقدام بکنند. در این مقطع دانشجویان می توانند حدود هفته ای 20 ساعت کار دانشجویی داشته باشند.

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع دکتری

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در این مقطع نیازمند احراز شرایط اولیه دریافت پذیرش تحصیلی می باشد. همانند اکثر دانشگاه ها و کشورهای پیشرفته، دریافت پذیرش جهت تحصیل در دوره دکتری در فنلاند نیاز مند داشتند شرایط اولیه زیر می باشد:

  •  مدرک تحصیلی معتبر در مقطع کارشناسی ارشد
     
  •  مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 7
     
  •  ارائه رزومه علمی و مقالات علمی بین المللی
     
  •  ارائه انگیزه نامه قوی جهت تحصیل در این مقطع
     

بعد از ارائه این شرایط باید با یک استاد راهنما مکاتبه کرده و از او تایید دریافت کنید. تحصیل در این مقطع معمولا بین 3 الی 5 سال خواهد بود. تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در این مقطع در دو نوع دوره، دوره های دکتری عمومی و دوره های پژوهشی قابل ارائه می باشد. افراد در این مقطع در کنار تحصیل می توانند تا 25 ساعت در هفته اشتغال داشته باشند.

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و بورسیه تحصیلی فنلاند

 هر خانواده ای که به دنبال تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند باشد، طبیعتا نیم نگاهی به شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی نیز دارد. دستیابی به بورسیه های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ویژه برای دانشجویان بین المللی بسیار دشوار و محدود می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود ابتدا جهت تحصیل در فنلاند اقدام کرده، پس از گذراندن مدتی از تحصیل و اثبات خود به عنوان یک دانشجوی ممتاز، درخواست استفاده از این کمک هزینه ها را بدهید. از این بورسیه ها می توان به بورسیه (Cimo)، بورسیه (EDUFI) به ارزش ماهیانه 1.500 یورو و بورسیه دولتی فنلاند اشاره کرد. اخذ بورسیه تحصیلی در فنلاند بیشتر در مقطع دکتری ارائه می شود. شرایط دریافت پذیرش دکتری در بخش مربوط به تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در مقطع دکتری بیان شده است. در جدول زیر تعدادی از بورسیه های تحصیلی معمول در کشور فنلاند آمده اند:

ردیف نام بورسیه نوع بورسیه مقطع مورد نظر دانشجویان مجاز جهت استفاده از بورسیه
1 بورسیه دانشگاه تمپر فاند کامل کارشناسی- کارشناسی ارشد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
2 بورسیه دانشگاه هلسینکی فاند کامل کارشناسی ارشد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
3 بورسیه نوکیا نیمه فاند دکتری تمامی ملیت ها
4 بورسیه دانشگاه لاپلاند فقط شهریه کارشناسی ارشد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
5 بورسیه دانشگاه هاگا هلیا تا 30 درصد شهریه کارشناسی- کارشناسی ارشد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و هزینه های تحصیل در فنلاند

افرادی که به دنبال مهاجرت از طریق تحصیل و تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند هستند، باید به هزینه های کلی تحصیل در دانشگاه های مختلف آگاه باشند. در جدول زیر بخشی از هزینه شهریه دانشگاه های مختلف در فنلاند بیان شده است:

هزینه سالیانه دانشگاه به یورو دانشگاه
12 هزار تا

15 هزار

دانشگاه آلتو
6 هزار تا

9 هزار

دانشگاه آرکادا
8 هزار تا

15 هزار

دانشگاه شرق فنلاند
13 هزار تا 1

8 هزار

دانشگاه هلسینکی
10 هزار تا

13 هزار

دانشگاه اوولو
8 هزار تا

12 هزار

دانشگاه تامپیر
8 هزار تا

16 هزار

دانشگاه تورو

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و هزینه های زندگی در فنلاند

مهاجرت یکی از تصمیم های بسیار مهم و اساسی در زندگی هر شخص می باشد. بنابراین آگاهی از شرایط اقتصادی و هزینه ها در کشور مقصد بسیار در تصمیم گیری مهم است. به ویژه در مهاجرت های تحصیلی مانند تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند، به دلیل اینکه شخص هزینه تحصیل را نیز بر عهده دارد، باید به هزینه های زندگی آشنا باشد. در جدول زیر بخشی از هزینه های زندگی در این کشور بیان شده است:

خدمات مورد نظر هزینه به یورو
رستوران 11
بطری آب 1.5
برنج (یک کیلو گرم) 1.7
شیر (یک لیتر) 0.7
گوشت (یک کیلو گرم) 13.2
یک کورس تاکسی 6
بنزین (یک لیتر) 1.5
شهریه یک ماه باشگاه 36.5

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و پذیرش تحصیلی

یکی از مهم ترین مراحل تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های فنلاند می باشد. مسأله ای که تاثیر زیادی در اخذ پذیرش تحصیلی در فنلاند دارد، ارائه یک انگیزه نامه مناسب جهت ادامه تحصیل در این کشور می باشد. جهت دریافت این پذیرش مدارک زیر مورد نیاز می باشند:

  •  مدرک تحصیلی قبلی
     
  •  مدرک زبان انگلیسی آیلتس در صورت نیاز
     
  •  مدارک هویتی مانند شناسنامه
     
  •  عکس مطابق پاسپورت
     
  •  گواهی عدم سو سابقه
     

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و بررسی وضعیت ویزای همراه

در بررسی موضوع تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند، یکی از مهم ترین نکات وضعیت همراهان دانشجو و ویزای آن ها می باشد. در فنلاند همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا به همسر و فرزندان زیر 18 سال، همراه گفته می شود. فنلاند جز کشورهای پیشرو در موضوع اهمیت به بنیان خانواده و احترام به حقوق خانواده می باشد. دانشجویان در فنلاند در ابتدا با یک اجازه اقامت 90 روزه وارد می شوند. پس از اتمام این دوره، اقامت بلند مدت تحصیلی به آنها اعطا می شود. در مدت 3 ماه اولیه، همراهان دانشجو اجازه ورود به فنلاند را ندارند. پس از دریافت اقامت بلند مدت، شخص دانشجو می تواند جهت الحاق خانواده خود اقدام کند. اثبات تمکن مالی دانشجو به منظور پوشش هزینه های خانواده اش، جهت دریافت ویزای همراه بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد.

دانشگاه های فنلاند

قدم مهم و اساسی در موضوع تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند، معرفی دانشگاه های این کشور است. دانشگاه های فنلاند جز مراکز معتبر آموزشی در رتبه بندی جهانی می باشند. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه های برتر فنلاند آمده اند:

نام دانشگاه رتبه داخلی رتبه جهانی
دانشگاه هلسینکی 1 151
دانشگاه آلتو 2 223
دانشگاه یواشکیله 3 459
دانشگاه صنعتی تامپر 4 519
دانشگاه فنلاند شرقی 5 590
آکادمی آبو 6 834
دانشگاه تورکو 7 925
دانشگاه اقتصاد هانکن 8 2041
دانشگاه صنعتی لاپلند 9 2382
دانشگاه واسا 10 2545

ویزای تحصیلی فنلاند

در ادامه روند تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند، جهت تحصیل در برنامه های تحصیلی بلند مدت، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزای دانشجویی هستند. بنابراین شخص باید با در دست داشتن مدارک زیر به صورت حضوری به سفارت فنلاند در کشور مبدا مراجعه کرده و پس از انگشت نگاری روال اداری دریافت ویزا صورت می پذیرد.

  •  تکمیل فرم مربوط جهت درخواست ویزا
     
  •  ارائه نامه پذیرش
     
  •  شخص باید شهروند کشوری به جز کشورهای منطقه اقتصادی اروپا یا سویس باشد
     
  •  ارائه نامه گواهی بانکی جهت اثبات تمکن مالی
     
  •  پاسپورت با مدت اعتبار لازم
     
  •  عکس مطابق گذرنامه
     
  •  مدارک مربوط به پوشش بیمه خدمات درمانی
     
  •  ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات و کلیه مدارک به زبان انگلیسی یا فنلاندی
     

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و زمان تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند

همانطور در بخش های بالا دانشگاه های فنلاند را به دانشگاه های علوم پایه و دانشگاه های بر پایه دانش عملی تقسیم بندی کردیم، این موضوع بر زمان ارائه پذیرش های تحصیلی و ثبت نام نیز تاثیر گذار است. به منظور ثبت نام و تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند در دانشگاه های عمومی می توان در ماه ژانویه هر سال اقدام کرد. زمان ثبت نام در دانشگاه های حرفه ای معمولا از ماه مارس آغاز می شود. البته به طور کلی زمان های ثبت نام در دانشگاه های مختلف با توجه به شرایط تحصیلی مختلف کاملا متفاوت است. تحصیل به زبان فنلاندی و یا زبان انگلیسی، تحصیل در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و تحصیل در انواع مختلف دانشگاه در این زمان بندی ها تاثیرگذار خواهد بود

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند و وضعیت اقامت پس از تحصیل

به یقین می توان گفت هدف بسیاری افراد از تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند کسب اقامت و تابعیت فنلاند می باشد. دانشجویان بین المللی پس از پایان دوره تحصیلی مورد نظر در صورتی که به منظور کار پس از تحصیل، قصد تمدید مدت اقامت در فنلاند را داشته باشند باید موفق به یافتن شغلی در خاک فنلاند شوند. به هر دانشجوی بین المللی اجازه داده می شود تا نهایتاً یک سال بعد از تحصیل در فنلاند کاریابی کند. برای این کار، اخذ “مجوز اقامتی به منظور جستجوی شغل یا ایجاد آن” لازم خواهد بود. فنلاند به عنوان یکی از کشورهایی اروپایی و اسکاندیناوی دارای تراکم جمعیت و پایین و همچنین نرخ بیکاری نسبتا پایینی می باشد.
پس از توافق با کارفرمای مورد نظر و یافتن شغل مناسب، شخص اقامت موقت کاری دریافت می کند. پس از گذشت پنج سال از آن تاریخ و در صورت اشتغال مداوم و پرداخت بیمه و مالیات، شخص می تواند اقامت دائم فنلاند را به دست آورد. شخصی که اقامت دائم فنلاند را دارا باشد، می تواند بعد از گذشتن 2 الی 3 سال جهت دریافت تابعیت فنلاند اقدام کند.