Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

مهاجرت به ارمنستان

کشور ارمنستان به جهت داشتن مرز مشترک با ایران در حدود ۴۰ کیلومتر و عدم درخواست ویزا برای ایرانیان، برای افرادی که قصد شروع پروسه مهاجرت از یک کشور همسایه را دارند همواره مورد توجه بوده است. نزدیکی ارزش پول این کشور به ریال که واحد آن درام ارمنستان می باشد از دیگر دلایل مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت ارمنستان می باشد اما باید همواره این نکته را در نظر داشت سال های ابتدایی مهاجرت همواره مهمترین نقش را در این امر مهم ایفا می کنند بنابراین قاعدتاً باید این سال ها در کشوری سپری شوند که بتوان پایه های یک زندگی بهتر را در آن بنا کرد چرا که هدف از مهاجرت هم بهبود کیفیت زندگی می باشد.

همانگونه که اشاره شد کشور ارمنستان با ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت در حدود ۴۰ کیلومتر با کشورمان ایران مرز مشترک دارد. پایتخت آن شهر ایروان و جمعیت ثبت شده از آن طی آخرین سر شماری ۳,۰۷۱,۰۰۰ نفر می باشد. کشور ارمنستان در سال ۱۹۹۱ از کشور روسیه (شوروی سابق) جدا شده و اعلام استقلال کرد و دولت کشور ایران از جمله اولین دولت هایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت. زبان عامه مردم کشور ارمنستان زبان ارمنی می باشد. از دیگر همسایه های این کشور از شمال گرجستان، از غرب جمهوری آذربایجان و از شرق ترکیه می باشد. طبق این اطلاعات ارمنستان کشوری بسیار کوچک و از لحاظ جمعیتی در مقایسه با کشورهای همسایه خود مثل ایران و ترکیه از جمعیت بسیار کمتری برخوردار است. این ویژگی هم می تواند مثبت باشد هم منفی.

پیامد مثبت یک کشور با مساحت و جمعیت بسیار کمتر می تواند کمتر بودن استرس و ثبات بیشتر اقتصادی نسبت به کشورهای بزرگتر را مثال زد اما این ثبات اقتصادی را نباید با سطح بالای اقتصادی اشتباه بگیریم. منظور از ثبات عدم تغییرات لحظه ای در قیمت ها یا گرانی های غیرمنطقی است که در اینجا میتوان به نرخ بسیار پایین تورم در این کشور که کمتر از ۱ درصد است اشاره کرد که بعضا به زیر صفر هم می رسد. نکته منفی در خصوص این کشور می تواند عدم امید به رشد گسترده اقتصادی در سال های بعدی به علت کمبود منابع طبیعی و وابسته بودن به کشورهای همسایه برای تامین برخی نیاز ها و همچنین کمبود امکانات رفاهی نسبت به یک کشور اروپایی یا حتی کشور ترکیه که در همسایگی آن می باشد اشاره کرد.

به طور کلی در امر مهاجرت شرایط متقاضیان باید به طور کامل بررسی و همه راه های پیش رو بررسی دقیق و کامل گردد چرا که ممکن است این اشخاص شرایط بسیار مناسبی برای یک کشور سطح بالای دیگر داشته باشند اما به علت عدم آگاهی دست به انتخاب اشتباه بزنند بنابراین همیشه مشورت با یک وکیل مجرب قبل از هرگونه اقدام و تصمیمی در موضوع مهاجرت توصیه می گردد. در این مقاله ما سعی می کنیم اطلاعات لازم و کافی در خصوص راه های اصلی مهاجرت به کشور ارمنستان از جمله روش های کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و پناهندگی را به همراه هزینه های زندگی و نحوه اخذ اقامت و تابعیت این کشور را برای شما شرح دهیم.

مهاجرت به ارمنستان برای کار

ارمنستان به سمت یک اقتصاد پایدار در حال رشد و متنوع، با تسلط در بخش های خدمات، در حال پیشرفت است. بازار کار این پیشرفت را منعکس می کند و امروزه کم و بیش در معرض ورود مهاجران قرار گرفته است. اقتصاد ارمنستان به طور سنتی مبتنی بر صنایع سنگین بوده و صنایع نساجی و فرآوری مواد شیمیایی به عنوان صنایع اصلی شناخته می شوند. با این حال، از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود بوده است و اکنون این سرویس تقریباً 45٪ از کل تولید ناخالص داخلی خود از 19,649 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. سایر بخشهای مهم اقتصادی، صنعت و کشاورزی هستند که به ترتیب 35٪ و 19٪ تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. با وجود اینکه اقتصاد ارمنستان پس از به دست آوردن استقلال، دوره بی ثباتی را تجربه کرد، از سال 1995 تاکنون شاهد رشد مداوم بوده است و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نیروگاه اقتصادی در منطقه خود است. مهاجران و بیگانگان شاغل در ارمنستان تمایل به اشتغال در بخش های خدماتی یا صنعتی دارند و معلمان انگلیسی نیز مورد درخواست است.

مهاجران مایل به کار در ارمنستان به مجوز کار احتیاج دارند. ارمنستان قبلاً هیچ سیاستی در رابطه با جابجایی اشخاص و مجوزهای کار اعمال نکرد، اما اخیراً قوانینی را وضع کرده است که بیگانگان را ملزم به درخواست اقامت و ویزای کار ارمنستان قبل از عزیمت به این کشور می دانند.

برای به دست آوردن مجوز کار در ارمنستان، از طرف کارفرمای آینده خود در این کشور به حمایت مالی احتیاج خواهید داشت، که همچنین نیاز به برآوردن مجموعه ای از معیارها دارد، از جمله اینکه هیچ شهروند ارمنی نمی تواند نقش کاری شما را پر کند. در نتیجه، شما نیاز به تأمین امنیت کار در ارمنستان قبل از درخواست خود دارید، زیرا بدون حمایت کارفرمای شما احتمالاً این درخواست رد می شود. شما باید قبل از عزیمت به ارمنستان از طریق سفارتخانه یا کنسولگری محلی خود برای مجوز خود درخواست کنید. با توجه به قانون، مهاجران و بیگانگان شاغل در ارمنستان ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود هستند.

اگرچه ارمنستان زمانی به خاطر سیستم مالیاتی پیچیده شناخته شده بود، اما قوانین اصلاح شده مالیاتی که در سال 2001 به اجرا درآمد، اکنون بسیار ساده است و کار در ارمنستان را برای مهاجران آسان می کند.

مهاجرت به ارمنستان از طریق تحصیل

بیش از 7,000 دانشجو بین المللی از حدود 40 کشور مشغول به تحصیل در ارمنستان هستند. حدود 50 دانشگاه دولتی و خصوصی در ارمنستان وجود دارد. بهترین دانشگاههای معتبر بین المللی ارمنستان عبارتند از:

  •  دانشگاه ایالتی ایروان
  •  دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  •  دانشگاه روسی-ارمنی (اسلاویونی)
  •  دانشگاه فونداسیون Française en Arménie
  •  دانشگاه بین المللی اوراسیا

دانشجویان از سراسر جهان، به ویژه از هند، در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی ایروان تحصیل می کنند.

شرایط پذیرش از دانشگاه به دانشگاه دیگر، از مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت است. به طور کلی از شما انتظار می رود یک گذرنامه معتبر و اثبات فارغ التحصیلی از دبیرستان یا تکمیل یک برنامه تحصیلی معادل را ارائه دهید. بیشتر برنامه های مطالعاتی به زبان ارمنی موجود است. با این وجود دوره های مقدماتی برای دانشجویان بین المللی برای کمک به آنها در یادگیری زبان وجود دارد. همچنین بسیاری از برنامه ها به زبان انگلیسی یا روسی و همچنین دوره های زبان فرانسه نیز در دسترس دانشجویان است. داشتن دانش ارمنی در اکثر دانشگاه ها یک ضرورت است.

به طور معمول دانشجویان با ویزای توریستی ارمنستان می آیند و پس از رسمی شدن پذیرش، اجازه اقامت موقت را دریافت می کنند. این می تواند برای مدت زمان برنامه مطالعه تمدید شود. برای کسانی که مایل به تحصیل در یک مدرسه ابتدایی یا متوسطه معتبر بین المللی هستند، ارمنستان چند انتخاب جالب ارائه می دهد. برخی از مدارس ممکن است برنامه های درسی را به زبان انگلیسی صحبت کنند و برخی دیگر تحت سیستم آموزش فرانسه تنظیم می شوند. همچنین می توان آلمانی، اسپانیایی و ژاپنی را در بین زبان های تدریس شده یافت، گرچه بیشتر موسسات از زبان ارمنی به عنوان زبان اصلی استفاده می کنند.

مدارس بین المللی غالباً جمعیت زیادی از مهاجران دارند، به ویژه فرزندان مدیران شرکت های چند ملیتی، دیپلمات ها و کارمندان سازمان های غیردولتی. مدارس به طور کلی برای یک دانش آموز بین المللی، از الگوی برنامه درسی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، کانادا یا استرالیا و نیوزلند پیروی می کنند. به طور معمول، نیازی به انجام آزمون آیلتس ندارید. اگر تصمیم دارید که در یک دوره ارمنی زبان شرکت کنید، برای یادگیری زبان ارمنی باید در دوره های مقدماتی شرکت کنید. در صورت داشتن اجازه اقامت در ارمنستان می توانید در طول دروه تحصیل کار کنید. شما به مجوز کار احتیاج ندارید. با این وجود، یافتن شغل با حقوق مناسب در ارمنستان دشوار است زیرا نرخ بیکاری کاملاً بالا است. شهریه دانشگاه ها متفاوت است و به طور معمول در محدوده 2,000 تا 4,000 دلار در سال است. دانشگاه های دولتی عموماً کمتر از دانشگاه های خصوصی هزینه دارند.

بورس تحصیلی ارمنستان

با توجه به هزینه های مناسب تحصیل در ارمنستان متاسفانه برای دانشجویان خارجی در ارمنستان بورسیه ای در دسترس نمی باشد و دانشجو می تواند شهریه های تحصیل را بصورت ترمی پرداخت نماید.

مهاجرت به ارمنستان از طریق سرمایه گذاری

براساس گزارش سرمایه گذاری جهانی UNCTAD در سال 2019، میزان ورود مستقیم سرمایه گذاری به ارمنستان در سال 2018 به 254 میلیون دلار افزایش یافته است که اندکی افزایش در مقایسه با سال 2017 (250 میلیون دلار) دارد. در همان سال، کل سهام FDI 5.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است، یعنی 44.4٪ از تولید ناخالص داخلی کشور.

روسیه، یونان، قبرس و آلمان چهار سرمایه گذار اصلی در ارمنستان هستند. بخشهای اصلی FDI شامل انرژی، ارتباطات از راه دور، متالورژی، خدمات هتل و حمل و نقل هوایی است. ارمنستان پیشرفت زیادی در جهت آزادسازی اقتصاد خود داشته است. براساس اعلام بانک جهانی، ارمنستان از نظر تجدید نظر در FDI مقام اول را در بین کشورهای CIS (کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل) دارد.

دولت اخیراً شرایط و قوانین مطلوبی را برای سرمایه گذاری های خارجی در نظر گرفته است و به دلیل پویایی اقتصادی این کشور نام مستعار “ببر قفقاز” را به دست آورده است. این اقدامات شامل مناطق اقتصادی آزاد برای صنایع پیشرفته است که به شرکت ها امکان ترجیح رفتار با مالیات سود شرکت، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی و عوارض گمرکی را ارائه می دهند (UNCTAD).

کشور ارمنستان محدودیتی در کنترل خارجی و حقوق مالکیت و تأسیس خصوصی ندارد و مراحل ثبت نام مشاغل سریع است. با این حال، این کشور همچنان به شدت وابسته به سلامت اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا برای FDI است، بازار داخلی کمی دارد و فساد هنوز هم گسترده است. گزارش بانک جهانی کار در سال 2020، ارمنستان را از بین 190 کشور در رتبه 47 قرار داده و در مقایسه با سال گذشته شش مقام از دست داده است.

  • نقاط قوت سرمایه گذاری در ارمنستان

     ثبات سیاسی.

     موقعیت جغرافیایی آن، اجازه دسترسی به شوروی سابق را می دهد.

     ادغام خوب در نظم اقتصادی جهان، منطقه ای (عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا) بین قاره ای و دارای نیروی کار ماهر و نسبتاً ارزان.

     اقتصاد در حال توسعه با بخش هایی که نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارند (مانند ارتباطات از راه دور).

     تورم کنترل شده در سطح پایین.

     تمایل به عادی سازی روابط با ترکیه، حاکی از باز شدن احتمالی مرز.

     منابع معدنی قابل توجه (مولیبدن، مس، طلا).

     
  • نقاط منفی سرمایه گذاری در ارمنستان

     یک بازار داخلی کوچک.

     هزینه های بالای حمل و نقل (به دلیل تحریم تحمیل شده توسط ترکیه و آذربایجان باید کلیه کالاها از طریق جورجیا عبور کنند).

     فساد، نژادپرستی و مداخلات در سطح مقامات دولتی.

     وابستگی شدید به وضعیت اقتصادی آلمان و روسیه.

     بدهی عمومی بالا باعث کاهش سرمایه گذاری های لازم بخصوص در زیرساخت ها می شود.

     خطر مرتبط با بلایای طبیعی (زمین لرزه).

     فقر جمعیت نیز به ویژه در مواقع بحران یک عامل منفی است زیرا می توان فضای اجتماعی و مصرف داخلی را تضعیف کرد.

     یک بخش بانکی آسیب پذیر، بسیار در معرض بازارهای بی ثبات اروپای مرکزی و شرقی (از جمله روسیه).

بخش های پیشرفته و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای اخیر سرمایه گذاری خارجی را به خود جلب کرده است. بسیاری از شرکت های بین المللی، برای استخدام نیروی انسانی واجد شرایط و کارشناسان این رشته ها در ارمنستان شرکت خود را تأسیس کرده اند. سرانجام، در سال 2015، دولت بنیاد توسعه ارمنستان را برای تشویق سرمایه گذاری های خارجی، ترویج جهانگردی و توسعه صادرات ایجاد کرد و از سال 2018 تحت عنوان جدید تجارت ارمنستان فعالیت می کند. به عنوان بخشی از برنامه خصوصی سازی که توسط دولت ارمنستان آغاز شده است، یک سرمایه گذار خارجی می تواند از طریق خرید سهام یا دارایی های آن سرمایه گذاری خود را در یک شرکت داخلی (اعم از دولتی و خصوصی) انجام دهد.

سرمایه گذاران خارجی می توانند فقط با ایجاد شرکتهای کاملاً خارجی (از جمله نمایندگی ها، شرکت های وابسته و شعب) یا خرید شرکتها و اوراق بهادار موجود یا ایجاد شرکتهای مشترک سرمایه گذاری، در ارمنستان سرمایه گذاری کنند. از نظر حجم و نوع مالکیت خارجی ، تعداد کارمندان خارجی و دسترسی به منابع مالی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج

یکی از راه های مهاجرت به ارمنستان و اخذ اقامت دائم این کشور، ازدواج با یک تبعه ارمنی می باشد. برای این منظور باید دو سال از ازدواج رسمی شما گذشته باشد و حداقل یک سال ازین مدت زمان را در خاک ارمنستان زندگی مشترک داشته باشید و ثابت کنید که ازدواج شما سوری نبوده است. یا اینکه یک فرزند از همسر ارمنی خود داشته باشید. همچنین برای درخواست اقامت دائم و تابعیت ارمنستان باید در آزمون شهروندی این کشور شرکت کنید و امتیازات لازم را کسب کرده باشید. بعد از آن با ارائه مدارک مورد نیاز مانند سند ازدواج، شناسنامه، پاسپورت، در صورت وجود فرزند، گواهی تولد، به اداره مهاجرت ارمنستان می توانند برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنند.

مهاجرت به ارمنستان و اخذ تابعیت از طریق تولد

در مورد اخذ تابعیت از طریق تولد همواره دو اصل خاک و خون مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد کشور ارمنستان تابعیت از طریق اصل خون انتقال می یابد. بدین مفهموم که اگر فرزندی که به دنیا می آید والدینش ارمنی باشند و یا یکی از والدین تابعیت ارمنی را داشته باشند، فارغ از محل تولد نوزاد، چه در خاک ارمنستان باشد یا هر کشور دیگری، فرزندشان تابعیت ارمنی را دریافت می کند. اگر شما به عنوان یک ایرانی با یک تبعه ارمنی ازدواج کنید و از وی صاحب فرزند شوید، فرزند شما تابعیت ارمنی می گیرد.

مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

به دلیل خطرات بی شمار و آثار روحی و جسمی منفی که به دنبال دارد، اصلا این روش را توصیه نمی کند و صرفا به جهت آگاهی شما این مطالب عنوان می شود. اگر به ارمنستان برای پناهندگی مهاجرت کنید در ابتدا باید با ارائه مدارک خود به اداره مهاجرت ارمنستان درخواست پناهندگی خود را بیان کنید و فرمی را پر کنید. بعد از آن در چند مرحله از شما مصاحبه می شود و باید دلایل قانع کننده خود را برای پناهندگی بیان کرده و در صورت پذیرفته شدن به شما یک اقامت موقت داده می شود. دریافت اقامت دائم ارمنستان از طریق پناهندگی سال ها طول می کشد و ممکن است این پروسه خیلی راحت نباشد. در صورت رد شدن درخواست شما باید فورا خاک این کشور را ترک کنید و به کشور مبدا خود بازگردید.

هزینه های زندگی در ارمنستان

یکی از نکات مهمی که پیش از مهاجرت به هر کشوری باید به آن توجه نمود، هزینه های زندگی در کشور مقصد است. در واقع این امر یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین مسائلی است که پیش از عزیمت به هر کشوری باید به طور دقیق به آن پرداخت. در جدول زیر به بررسی برخی موارد و هزینه های زندگی در ارمنستان می پردازیم:

عنوان هزینه ها عنوان هزینه ها
یک وعده غذای معمولی در رستوران ۵ دلار ۱ کیلوگرم سیب زمینی ۰.۵ دلار
دو وعده غذای خوب در یک رستوران سطح بالا ۲۵ دلار یک بطری آب ۱.۵ لیتری ۰.۴۹ دلار
یک بطری ۱ لیتر

شیر

۰.۸ دلار ۱ بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی ۰.۲ دلار
۱۲ عدد تخم مرغ ۱.۵ دلار بلیط ماهیانه حمل و نقل عمومی ۱۲ دلار
۱ کیلوگرم سیب ۰.۹ دلار ۱ لیتر گازوئیل ۰.۸ دلار
۱ کیلوگرم گوشت قرمز ۶.۵ دلار اجاره آپارتمان ۱ خوابه مرکز شهر ۳۵۷ دلار
۱ کیلوگرم گوشت مرغ ۴.۵ دلار اجاره آپارتمان ۳ خوابه مرکز شهر ۷۷۳ دلار
۱ کیلوگرم پیاز ۰.۶ دلار اجاره آپارتمان ۱ خوابه بیرون شهر ۱۹۷ دلار