Mon- Fri 10:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
Address
Tigran Mets 3, Yerevan, Armenia
 

آمریکا

مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا، راه های مختلف اخذ اقامت آمریکا و شرایط لازم برای مهاجرت به آمریکا در این مقاله به طور علمی مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است سوالات زیادی در خصوص مهاجرت به آمریکا در ذهن شما مطرح شود. اینکه چه راه های برای مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان وجود دارد؟ آیا از طریق تحصیل در آمریکا می توان به گرین کارت آمریکا دست یافت؟ از چه راه هایی می توان پاسپورت امریکا را اخذ کرد؟ کشور آمریکا به دلیل سطح بالای رفاه و امکانات شهروندی و سایر جذابیت های اجتماعی همواره مقصد بسیاری از ایرانیان و حتی مردم سایر نقاط دنیا برای مهاجرت بوده است. در این مقاله سعی بر آن شده تا با بیان تمامی راه های مهاجرت به آمریکا و بررسی کلیه نکات و شرایط آن، به سوالات و ابهامات شما سروران گرامی تا حد ممکن پاسخ داده شود.

شرایط مهاجرت به آمریکا

ایالات متحده آمریکا (The United States of America) یا به اختصار USA، یک جمهوری فدرال است که از50 ایالت، یک منطقه فدرال، 5 سرزمین خود مختار و اجتماعی از جزایر پراکنده تشکیل شده است. مساحت آن در حدود 8.9میلیون کیلومتر مربع می باشد و چهارمین کشور دنیا از لحاظ وسعت و مساحت است. جمعیت آن بالغ بر 325 میلیون نفر است که رتبه سوم دنیا را از نظر جمعیت به خود اختصاص داده است. پایتخت آمریکا شهر واشنگتن دی سی می باشد اما پر جمعیت ترین شهر آن نیویورک به حساب می آید. تنوع آب و هوایی و حیات وحش گوناگون آن، آمریکا را در زمره 17 کشوری که تنوع زیستی فراوانی دارند قرار می دهد. آمریکا از شمال به کانادا و در جنوب با مکزیک هم مرز است. رودخانه میسیسیپی که چهارمین رودخانه بزرگ دنیا محسوب می شود در این کشور واقع شده که نقش مهمی در حمل و نقل و تجارت دریایی دارد.

مهاجرت به امریکا از طریق ترکیه

در سال های اخیر دولت ترامپ با وضع قانون منع ورود ایرانیان، صدور اغلب ویزاهای امریکا را برای ایرانیان ممنون کرد. بنابراین اغلب روش های مهاجرت به این کشور برای ایرانیان قابل اقدام نبود و ایرانیان تنها از روش های محدودی همچون ویزای تحصیلی می توانستند اقامت این کشور را کسب کنند. با توجه به این محدودیت ایرانیان می توانستند پاسپورت کشور ثالثی را کسب کنند و از طریق آن پاسپورت برای مهاجرت به آمریکا اقدام کنند. یکی از کشور های مناسب برای اخذ تابعیت، ترکیه بود. خرید ملک در ترکیه و کسب تابعیت این کشور یکی از سریع ترین و ارزان ترین راه ها برای مهاجرت به امریکا از طریق ترکیه بود. افراد به واسطه خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار امریکا، تابعیت و پاسپورت این کشور را کسب می کردند. سپس به عنوان یکی از شهروندان ترکیه به امریکا مهاجرت می کردند. 

اما با روی کار آمدن جو بایدن، قانون منع ورود ایرانیان لغو شده است و ایرانیان می توانند مستقیما برای مهاجرت به آمریکا اقدام کنند. بنابراین نیازی به اقدام از طریق اخذ پاسپورت کشوری دیگر وجود ندارد. 

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

مهاجرت به آمریکا از طریق روش کاری از دیگر روش های مهم مهاجرت به این قاره پهناور می باشد. اهمیت این روش از این حیث است که انواع مختلف و متفاوتی از این نوع مهاجرت به آمریکا معرفی شده است و بنابراین پیشنهاد می گردد قبل از هرگونه اقدام در این خصوص با مشاورین و وکلایی که اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه را دارند مشورت نمایید. اگر تصمیم نهایی برای مهاجرت به آمریکا از روش کاری را گرفته اید قطعاً مقصود شما گرفتن گرین کارت است اما باید این نکته را در نظر داشته باشید با توجه به انواع متفاوتی که ویزای کشور آمریکا دارد و همچنین قاعدتاً تمام این ویزاها به اخذ گرین کارت ختم نمی شوند بنابراین مشورت با افراد خبره به منظور تعیین مسیری مشخص قبل از اقدام، امری ضروری و غیر قابل انکار به نظر می رسد.
برای اخذ اقامت دائم شخص متقاضی باید حداقل 5 الی 7 سال در کشور آمریکا اقامت داشته باشد و پس از 10 سال هم می تواند درخواست گرین کارت دهد. 

مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

یکی از بهترین راه ها برای مهاجرت به امریکا، تحصیل در این کشور است. در این مسیر مهمترین نکته این است که شما باید بتوانید به افسر پرونده ثابت کنید که بعد از اتمام دوره تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت. اثبات این موضوع و قبولی در مصاحبه با آفیسر سفارت نیازمند تجربه و علم تخصصی مهاجرت می باشد که موکلین ما در این زمینه می توانند کمک شایانی به اشخاص متقاضی کنند. یکی از مهمترین نکات برای اقدام در این روش قبولی در یکی از آزمون های SAT یا ACT می باشد که بسته به دانشگاه و ایالت یکی از این دو آزمون را باید انتخاب کنید. مفاد این آزمون ها دروس پایه همچون طریقه نگارش، ریاضیات و روانشناسی می باشد.

در ادامه برنامه ها و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی جهت مهاجرت به آمریکا را مورد بررسی قرار می دهیم:

بورسیه تحصیلی Hubert Humphery این بورسیه به علت مدت کوتاهی که دارد (کمتر از یک سال) کمتر مورد توجه قرار می گیرد و به متخصصین و محققین فعال در سطح بین المللی اعطا می گردد.
بورسیه تحصیلی Full Bright این نوع بورسیه به دلیل اعطا به مقطع کارشناسی برای رشته های مهندسی، هنر، رشته های تخصصی همچون هوا فضا (این رشته از دانشگاه تخصصی ناسا هم قابل پذیرش می باشد) و به طور کلی بیشتر رشته ها بجز رشته های پزشکی بیشترین توجه را به سمت خود جلب نموده است.
بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی در کشور آمریکا حدود ۴ سال است و به علت پنهاور بودن این کشور و تعدد دانشگاه های بین المللی و کالج ها میزان مبلغ مشخصی برای کمک هزینه تحصیلی مشخص نشده است اما می توان به طور متوسط به مبلغی در حدود دو هزار دلار اشاره نمود.
بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد مدت تحصیل در این دوره هم به طور متوسط دو ساله است که ممکن است در برخی رشته ها همچون هنر به یک سال و نیم تقلیل یابد و مبلغی در حدود ۳ هزار دلار به عنوان کمک هزینه بورسیه تحصیلی برای متقاضیان این دوره در نظر گرفته شده است. برای اطلاع از رشته ها و مبالغ دقیق تر توصیه می کنیم با مشاورین ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره مند گردید.
بورسیه تحصیلی در دوره دکترا اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع شرایط سخت تری نسبت به کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. شخص متقاضی برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا باید از سطح علمی و رتبه ی بسیار بالایی در دوره های قبلی برخوردار بوده و برای اثبات این موضوع ارائه ریزنمرات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه مقالات ISI الزامی می باشد. اشخاصی که به طور کلی از روش تحصیلی اقامت این کشور را کسب می کنند اگر قصد داشته باشند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنند یک سال پس از پایان تحصیل فرصت دارند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از راه های مهاجرت به امریکا، از طریق سرمایه گذاری می باشد. که باید ویزای EB5 را دریافت کرد. برنامه سرمایه گذاری مهاجر، معروف به “EB-5” توسط کنگره آمریکا در سال 1990 ایجاد شد تا اقتصاد ایالات متحده را از طریق ایجاد شغل و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی تحریک کند. برای واجد شرایط بودن در برنامه EB-5 ، یک سرمایه گذار خارجی باید حداقل سرمایه ای را در “شرکت تجاری جدید” سرمایه گذاری کند که حداقل 10 کارگر واجد شرایط ایالات متحده را به صورت تمام وقت استخدام کند. حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در شرکت تجاری که در آن فعالیت می کنید و یا شغل ایجاد می کنید به طور کلی یک میلیون دلار برای مناطق شهری و برای مناطق روستایی و مناطقی که نرخ بیکاری بالا است 500،000 دلار باید سرمایه گذاری کنید.

برای شروع مراحل درخواست ویزای مهاجرتی EB-5 ، باید:

فرم I-526 را تکمیل کنید. هزینه های تشکیل پرونده را پرداخت کنید. فرم I-526 را امضا و مطابق دستورالعمل فرم ، دادخواست را در محل صحیح تشکیل پرونده ثبت کنید. اگر خارج از ایالات متحده هستید، درخواست DS-260 ، که برای ثبت نام بیگانگان و مهاجران است را برای دریافت ویزا ثبت کنید. همچنین شخص سرمایه گذار باید منابع سرمایه خود را که ممکن است شامل مالکیت یک کسب و کار، سرمایه گذاری و یا ارث باشد به صورت قانونی نشان دهد. شخص باید حتما اظهارنامه مالیاتی خود را از کشوری که محل اقامت فعلی او است با اسناد و مدارک کافی و مشخص به USCIS ارائه دهد. در صورت تأیید ویزای شخص، به وی و اعضای خانواده او برای مدت دو سال اقامت دائم مشروط داده می شود و بعد از آن قابلیت تبدیل به گرین کارت یا اقامت دائم را دارد.

مهاجرت به آمریکا و اخذ تابعیت از طریق تولد

یکی دیگر از راه های مهاجرت یا اخذ تابعیت آمریکا از طریق تولد می باشد. در کل کشورها برای اعطای تابعیت یا از سیستم خاک تبعیت می کنند یا از سیستم خون. اکثر کشورهای اروپایی مثل دانمارک، اتریش، هلند و … از سیستم خون تبعیت می کنند، بدین معنا که پدر یا مادر کودک متولد شده باید تبعه آن کشور باشند. اما در مورد کشور آمریکا تابعیت از طریق سیستم خاک اعطا می شود. اگر پدر و مادری فرزند خود را در خاک آمریکا به دنیا بیاورند، فارغ از اینکه پدر و مادر چه تابعیتی دارند فرزند آنها تبعه آمریکا خواهد بود. این نکته قابل توجه است که تولد فرزند در خاک آمریکا و اخذ تابعیت این کشور برای فرزند هیچ گونه آثار تابعیتی برای پدر و مادر ندارد و بعد از 14-15 سال ممکن است بتوانند درخواست تابعیت و پاسپورت دهند.

ویزای ازدواج آمریکا

یکی دیگر از راه های مهاجرت به امریکا ازدواج با تبعه این کشور است. این ویزا تحت عنوان ویزای K1 یا فیانسه (نامزدی) می باشد. این ویزا 3 ماهه (90 روز) است. برای کسانی که سیتیزن آمریکا باشند و بخواهند همسر یا نامزد خود را به این کشور بیاورند این روند نهایتا 1 سال تا 1 سال و نیم به طول می انجامد. بعد از این که شخص وارد خاک آمریکا شد می تواند مراحل و مراسم ازدواج خود را انجام دهد. شما 90 روز فرصت دارید مراحل قانونی ازدواج خود را طی کنید. بعد از ازدواج ابتدا یک اقامت 3 ساله و بعد از آن گرین کارت آمریکا را دریافت می کند.

برای کسب این نوع ویزا شرایط و مدارک خاصی نیاز هست که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

پر کردن فرم i-129f و ارسال این فرم به مرکز ویزاهای بین المللی (NVC).
 
صدور Case Number از طرف NVC و ارسال آن به کنسولگری.
 
ارائه مدارکی که ثابت کند شما و نامزدتان در طول دو سال گذشته با هم در ارتباط بوده اید.
 
اگر قبلاً ازدواج کرده اید باید مدارک مربوط به طلاق یا فوت همسر سابق خود را ارائه دهید.
 
پر کردن فرم I-134 که در مورد اطلاعات مربوط به ساپورت مالی است.
 
ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار.
 
گواهی عدم سوء پیشینه و سلامت پزشکی.
 
پرداخت هزینه های مربوط به این مراحل.
تمامی مدارک باید 15 روز قبل از روز تعیین شده برای مصاحبه به سفارت ارسال شود.

اگر در مدت این 90 روز ازدواج صورت نگیرد فرد متقاضی مجبور به ترک خاک آمریکا می شود و اگر این کشور را ترک نکند مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و ممکن است بعداً دیگر اجازه ورود به آمریکا به وی داده نشود. اگر شخصی که درخواست ویزای K1 داده است دارای فرزند زیر 21 سال و مجرد باشد می تواند درخواست ویزای K2 برای فرزندش دهد. بعد از اینکه ویزای فرد متقاضی صادر شد می تواند با پر کردن فرم I-765  درخواست اخذ شغل به طور موقت را داشته باشد که 90 روز اعتبار دارد. همچنین با پر کردن فرم I-485  می تواند اجازه کار بلند مدت را دریافت کند. همانطور که ملاحضه می فرمایید، روند اخذ ویزای نامزدی آمریکا از پیچیدگی های خاصی برخوردار است به همین دلیل توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام از وکلای مجرب و زبده در امور مهاجرتی کمک بگیرید.

مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی

یکی از راه هایی که ممکن است برای مهاجرت به آمریکا مطرح شود روش پناهندگی است. در ابتدا لازم است تعریفی از پناهندگی داشته باشیم. بر طبق اصل کنوانسیون ژنو هر گاه شخصی در کشور خود به دلایل سیاسی، گرایشات مذهبی خاص، تبعیضات نژادی یا جنسیتی ترس شدید از شکنجه یا خطر جانی دشته باشد می تواند در کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند اعلام پناهندگی کند. پناهندگی خطرات بسیار زیاد و گاهی غیر قابل جبران را به همراه دارد و همواره باعث سواستفاده های مالی و جانی افراد سودجو بوده است. موسسه حقوقی ملک پور هیچ گونه خدماتی در مورد پناهندگی ارائه نمی دهد و لذا توصیه اکید می شود هرگز از این راه برای مهاجرت به آمریکا و سایر کشورها استفاده نکنید.

مهاجرت به آمریکا برای هنرمندان و افراد فوق موفق

مهاجرت به آمریکا برای هنرمندان و افرادی که فعالیت های خاص و خارق العاده دارند از طریق ویزاهای نوع O و P ارائه می شود که خود شامل دسته بندی های مختلفی است که به اختصار بیان می کنیم:

 

ویزای O1 این ویزا برای اشخاصی است که توانایی های فوق العاده ای در علوم، هنر، آموزش، تجارت یا دو و میدانی داشته باشند، یا اینکه سابقه قابل توجه و درخشانی در صنعت فیلمبرداری یا صنعت تلویزیون داشته و در سطح ملی یا بین المللی شناخته شده باشند.
ویزای O2 افرادی که با هنرمندان یا ورزشکاران همراهی می کنند و به آنها در انجام یک رویداد یا اجرای خاص کمک کنند. این ویزا معمولا برای افرادی که همراه کسانی که ویزای O1 را دریافت کرده اند صادر می شود و بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت O-1 می باشد و برای تکمیل آن ضروری است. این دسته از افراد مهارت و تجربه بسیار مهمی دارند که توسط یک کارگر آمریکایی به راحتی قابل اجرا نیست و برای عملکرد موفق O-1 ضروری است.
ویزای O3 این ویزا برای همسران و یا فرزندان کسانی که ویزای O-1 و O-2 را دریافت کرده اند صادر می شود.
ویزای P1 مختص هنرمندان و ورزشکارانی است که برای شرکت در یک تورنومتر خاص در یک بازه زمانی مشخص درخواست ویزا می کنند و در سطح جهانی شناخته شده هستند.
ویزای P2 برای هنرمندان و ورزشکارانی صادر می شود که به هدف یک برنامه تبادلی بین سازمانی در آمریکا و یک سازمان در کشوری دیگر شرکت می کنند.
ویزای P3 این ویزا معمولاً برای گروه های هنرمندی و موسیقی که فرهنگ و موسیقی ملی کشور خود را در یک دوره کوتاه مدت اجرا و یا تعلیم دهند صادر می شود.

 

در کل ویزا های نوع P برای کسانی است که در سطح بین المللی شناخته شده بوده و در برنامه های پربیننده و مصاحبه های تلویزیونی شرکت کرده باشند. فرد می تواند مادامی که فعالیت خود را در زمینه های هنری و ورزشی ادامه می دهد این ویزا را تمدید کند و در عین حال از اداره مهاجرت آمریکا درخواست گرین کارت کند. 

مهاجرت به آمریکا و هزینه های زندگی در آمریکا

نکته بسیار مهم در ارتباط با مهاجرت بحث هزینه های زندگی می باشد. بسیاری از افراد اطلاعات دقیق و درستی از هزینه های زندگی در آمریکا ندارند. البته باید اشاره کرد هزینه های زندگی در ایالات مختلف آمریکا همچنین شهرهای آن با هم متفاوت است. در این بخش از مقاله به طور میانگین به بررسی بخشی از هزینه های ضروری زندگی در شهر لس آنجلس می پردازیم. میانگین هزینه یک ماه زندگی در این شهر بدون احتساب اجاره منزل در حدود 1.000 دلار می باشد.

 

4.441.45 دلار متوسط حقوق خالص ماهانه (پس از کسر مالیات)

 

قیمت به دلار آمریکا اقلام مصرفی
15 دلار یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت
1 دلار 1 لیتر شیر
29.3 دلار 500 گرم نان تازه
03.4 دلار 1 کیلو برنج
44.3 دلار 12 عدد تخم مرغ
11 دلار 1 کیلو پنیر محلی
69.11 دلار 1 کیلو فیله مرغ
13.69 دلار 1 کیلو گوشت قرمز
4.86 دلار 1 کیلو سیب
2.72 دلار 1 کیلو سیب زمینی
2.04 دلار 1 کیلو پیاز
2.13 دلار 1.5 لیتر آب
2.05 دلار 1 کیلو موز
3.44 دلار 1 کیلو گوجه فرنگی

 

قیمت به دلار آمریکا حمل و نقل و هزینه های عمومی
1.75 دلار بلیت یک طرفه حمل و نقل محلی
50.3 دلار تعرفه شروع تاکسی
18.2 دلار هر یک کیلوتر تاکسی
03.1 دلار 1 لیتر بنزین
33.387.21 دلار تویوتا کرولا سدان یا ماشین جدید معادل آن
60.127 دلار هزینه های ماهیانه اساسی برای یک خانه 85 متری (آب- برق- یرمایش و گرمایش – زباله)
47.63 دلار اینترنیت نامحدود 60 مگا بایت بر ثانیه

 

قیمت  به دلار آمریکا هر واحد آپارتمان برای خرید و اجاره
60.030.8 دلار قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر
69.061.5 دلار قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج مرکز
04.242.2 دلار اجاره  آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر
76.766.1 دلار اجاره  آپارتمان (1 اتاق خواب) در خارج ازمرکز
35.127.3 دلار اجاره  آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر
81.036.3 دلار اجاره  آپارتمان (3 اتاق خواب) در خارج ازمرکز